Lolland-Falster er i øjeblikket præget af en masse broarbejde.
Banedanmark er i øjeblikket i gang med et omfattende broarbejde på Lolland og Falster. Det skyldes, at strækningen mellem Ringsted og Femern skal opgraderes, så alt er klart, når den nye Femern-tunnel er bygget.
Banedanmark arbejde desuden på at udvikle en ny udførelsesmetode til de manglende broer, og derfor har man valgt at udskyde nedrivningen af broerne på Sakskøbingvej ved Døllefjelde og Birketvej ved Sløsserup.
- Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige, hvornår vi fjerner broerne. Men vi sørger i hvert fald for, at broen på Sakskøbingvej vil være åben under Døllefjelde-Musse markedet, lyder det fra byggeleder Svend Skodborg-Jørgensen i en pressemeddelelse.
Der har været en del problemer med opbygningen af nye broer i blandt andet Rødby, Karleby og Orehoved, blandt andet på grund af jordbundsforholdene. Derfor åbner broerne ved Ladhavevej i Rødby og Karlebyvej ved Karleby først til oktober.
Også Gåbensevej vil blive ramt, når broen der vil blive revet ned i starten af august. I august vil Banedanmark også tage hul på arbejdet med stålafstivning ved Ravnstrupvej ved Nørre Alslev og Stubberupvej mellem Eskilstrup og Nykøbing F.
- De kommende broer, som bliver udført efter en anden metode, skal gerne betyde, at opbygningen af broer fremover i de fleste tilfælde kan begynde umiddelbart efter, at den eksisterende bro er fjernet, lyder det fra Svend Skodborg-Jørgensen.