- Det er nogle ganske forfærdelige ulykker, og det er forfærdeligt, at der sker tre så hurtigt efter hinanden.
Det siger Jan Sørensen, der er direktør hos den store, lokale entreprenørvirksomhed MSE, om de tre arbejdsulykker, der er hændt på Lolland og Femern indenfor de seneste tre uger.
I to af tilfældene havde ulykkerne dødelig udgang, mens det tredje tilfælde har resulteret i et amputeret underbenet. Fælles for alle ulykkerne er, at der er gravemaskiner indblandet.
Entreprenøren begræder ulykkerne. Han forklarer, at der altid vil være risici forbundet med gravemaskiner.
- Det er jo virkelig farligt at arbejde med. Mange gravemaskiner vejer omkring 20 tons og opefter. Så man mærker heller ikke, hvis man kommer til at køre ind i nogen, siger Jan Sørensen.
- De er lige så farlige, som lastbilerne er i trafikken.
Blinde vinkler
Jan Sørensen forklarer, at arbejdet som oftest foregår ved, at der er en chauffør inde i gravemaskinen, mens en såkaldt "håndmand" arbejder sammen med chaufføren lige ved siden af maskinen. Håndmanden retter de genstande, gravemaskinen placerer på jorden. Det kunne for eksempel være rør, der skulle rettes til.
Voldsomme arbejdsulykker i april
Torsdag den 11. april mistede en ansat ved Femern-byggeriet i Rødbyhavn sit underben, efter han blev kørt over af en gravemaskine. Læs mere om ulykken her.
Tirsdag den 16. april mistede en 32-årig mand livet, da han blev klemt i mellem to gravemaskiner, mens han arbejdede på Sydkaj i Nakskov. Læs mere om ulykken her.
Mandag den 29. april blev en 41-årig mand dræbt i forbindelse med Femern-byggeriet på den tyske ø Femern, da han blev ramt i hovedet af gravemaskineskovl. Læs mere om ulykken her.
- Det er vigtigt, at håndmanden sørger for at holde øjenkontakt med chaufføren. Selvom chaufføren har spejle og bakkamera, er der stadig mange blinde vinkler, ligesom der er blinde vinkler i en personbil, siger han.
Imens arbejdet foregår, skal alle andre holde sig væk fra gravemaskinens arbejdsradius.
- Man skal have hjelm på, hvis man går i nærheden, i tilfælde af der bliver tabt genstande ud af skovlen. Det er den sikkerhed, der er, siger Jan Sørensen.
Kræver blot kørekort
Ifølge Jan Sørensen kræver det hverken uddannelse, certifikat eller sikkerhedskursus at få lov til at betjene en gravemaskine.
Arbejdsrelaterede dødsulykker
I 2023 indtraf 32 arbejdsrelaterede dødsulykker i Danmark. Ulykkerne har Arbejdstilsynet færdigvurderet til at være omfattet af arbejdsmiljøloven.
I 2022 var tallet 43 arbejdsrelaterede dødsulykker.
- Man skal bare have almindeligt bilkørekort. Og så får man naturligvis den fornødne instruktion, før man kan sætte sig ind i den, siger han og fortsætter:
- Jeg tænker egentlig, det er okay, at reglerne ikke er strammere, så længe man tager sine forholdsregler. En byggeplads er en farlig arbejdsplads, og selvom der aldrig må ske uheld, kan det ske på grund af uheldige sammenfald, fortæller Jan Sørensen.