Vejdirektoratet erkender, at afviklingen af vejarbejdet på Farøbroerne ikke har været optimal.
- Der er plads til forbedringer. Konklusionen kommer fra Vejdirektoratet efter godt to måneders trafikale udfordringer ved et vejarbejde på Farøbroerne.
Vejarbejdet på Farøbroerne har de seneste måneder ikke ligefrem vagt jubel hos trafikanterne. Det er broernes sydgående spor, som har fået ny belægning. Arbejdet startede den 19. april og afsluttes på søndag.
Mange trafikanter har bemærket, at der ikke hver dag har været den store aktivitet på broerne. Hos Vejdirektoratet har man også bemærket trafikanternes utilfredshed med vejarbejdet.
- Vi har fået en del henvendelser, som har gået på, at man synes arbejdet med at skifte vejbelægningen har gået for langsom, fortæller afdelingsleder i Vejdirektoratet Niels Højgaard.
Vejarbejdet har betydet, at trafikanterne har skullet deles om de nordgående spor på broerne, nedsat hastighed og utrolig mange uheld. Specielt ved udfletningen midt på broen har der været mange uheld, som har betydet lange køer.
- Når vejarbejdet er færdigt, vil vi analysere forløbet, som vi plejer ved den slags projekter. Vi har allerede nu overvejet, om den tidsplan vi meldte ud til entreprenøren var for lang. Men det skyldes nu, at vi havde forventet at der skulle repareres mere end det har vist sig at være nødvendigt, forklarer afdelingslederen.
Vejdirektoratet overvejer om man ved næste reparationsarbejde på Farøbroerne kan gøre det hurtigere og mere smertefrit for trafikanterne.
- Når den nordgående vejbane skal repareres om cirka fem år, vil vi tage med i overvejelserne om de to broer skal laves samtidigt. Det kunne være, at det ville være mindre generende for afviklingen af trafikken, at vi arbejder på højbroen og lavbroen over to perioder, så der ikke, som der har været denne gang, bliver tale om en meget lang strækning, som spærres af i længere tid.
Begge spor på Farøbroerne forventes åbnet igen senest på mandag.