Folketidendes administrerende direktør og chefredaktør Ole Sloth er ligesom bestyrelsesformand Lars Hvidtfeldt utilfreds med resultatet for 2023, men fortrøstningsfuld i forhold til 2024-regnskabet.
- Vores egenkapital er blevet mere end halveret de seneste to år, og det er klart, at hvis det fortsætter med samme fart de næste to år, så ser det skidt ud. Men det er heller ikke vores ambition.
- Vores ambition er tværtimod, at egenkapitalen skal være fordoblet om to år, for vi skal skabe et bæredygtigt fundament, der rækker mange år ud i fremtiden, siger Ole Sloth.
I både 2022 og 2023 gennemførte Lolland-Falsters Folketidende A/S en tilpasningsplan, hvor man skar ned på omkostningerne og desværre måtte sige farvel til en række medarbejdere.
- Men det gjorde vi, fordi vi så ind i, at markedet accelererede i en negativ retning, så det havde været ansvarspådragende, hvis vi ikke gjorde noget, forklarer Ole Sloth.
Fremtiden er stadig digital
Det har længe stået klart, at fremtiden i mediebranchen er at satse mere og mere på digitale medier, og det gør sig også gældende for Lolland-Falsters Folketidende A/S, fastslår chefredaktøren og den administrerende direktør.
- Tiderne er stadig usikre, men vi tilpasser os den digitale virkelighed, for det er dér, vores fremtid ligger. Hvis man ikke vil købe en fysisk papiravis, vil vi meget gerne have, at man betaler for sine nyheder digitalt, og vi er på vej med tiltag om digitale abonnementer.
- For vi kan se og måle, at det er på det digitale område, vi når ud til flere. Og jo flere, der klikker ind på vores nyheder, jo flere annonceindtægter får vi, siger Ole Sloth og tilføjer:
- Vi har nået meget det seneste år, men vi skal nå endnu mere. Vi har et stort uforløst potentiale og et godt greb om markedet, så jeg er sikker på, at vi nok skal få det forløst.
De økonomiske tilpasningsplaner, som blev iværksat i 2022 og 2023, har fuld effekt i år. Lolland-Falsters Folketidende A/S budgetterer med et overskud i størrelsesordenen fem millioner kroner før skat i 2024.