Mulig advarsel om fotovogne måske på vej.
Det handler om at redde liv i trafikken. I Tyskland fortæller radioens trafikservice, hvor politiet den aktuelle dag holder fartkontrol, og nu er advarslerne rykket tættere på de danske bilister også. Det skriver DR P4 Sjælland.
Borgernes kritik af fotovognene går først og fremmest på, at de blot fungerer som en pengemaskine for statskassen, mens nogle mener, at hvis DR begynder at fortælle, hvor fotovognene står, så kan narko- og spirituspåvirkede bilister nå at dreje fra i tide.
- Det er ikke vores (DR's, red.) kerneopgave, men vi kunne godt være interesserede i at hjælpe til med den opgave, hvis politiet mener, at det kan have en effekt. Og dét, jeg har noteret mig de sidste par dage, er, at politiet er delte, i forhold til hvor stor den præventive effekt er ved det, siger chef for DR Trafik, Peder Meisner, til DR P4 Sjælland og fortsætter:
- I de kommende uger vil vi snakke videre med politiet, andre relevante myndigheder og os selv internt i DR om, hvad vi synes. Men hvor hurtigt beslutningsgangene kan være i sådan noget, det har jeg godt nok svært at spå om, siger Peder Meisner.
1. februar 2015 sendte politiet 100 nye fotovogne på de danske landeveje, og et flertal af brugerne på flere af P4's regioners facebooksider er da også positivt stemt for at høre P4s trafikvært fortælle, hvor i regionen politiets fotovogne aktuelt befinder sig.
- Lige nu står den lidt fifty/fifty, men med de meldinger, der er kommet fra politikredsene, hvor nogle er for, og andre ikke vil røre ved det, så kunne man forestille sig, at man laver forsøg i udvalgte dele af Danmark, siger chef for DR Trafik.
- Vi har jo heldigvis ni forskellige regionale kanaler på P4. Det kunne godt være nogle steder, man tester det for at finde ud af, om det har den her effekt eller har det ikke en effekt, siger han og sammenligner advarsler i trafikradioen med skilte langs motorvejen, hvor der står, at der KAN være fartkontrol.
DR Trafik har allerede gjort sig tanker om, hvordan meldingerne om fartkontrol kunne foregå.
- Groft sagt er der to modeller. Der er den tyske model, hvor borgerne ringer ind og fortæller, hvor fotovognene står, og så går radioen ud og fortæller det hele. Og så er der den gamle danske model, hvor det er politiet, der fortæller, hvor de har tænkt sig at holde i løbet af dagen med deres fotovogne, og man kun får et udpluk af de steder, hvor de vil holde, fortæller Peder Meisner.
Men inden det kommer så vidt, skal DR også overveje, hvor meget plads trafikradioen skal have i udsendelserne.
- Specielt hvis man tager i København, men sandsynligvis også på Sjælland, hvor der i forvejen er rigtig lange trafikmeldinger, så skal man passe på, at man ikke drukner det hele, så det bliver ren trafikradio. Det tror jeg heller ikke, er i vores interesse, siger han.