Annonce
Historie

- DRENGE SKULLE OPFØRE SIG SOM DRENGE

Magne på 13 år måtte skrive regnestykker i sandet, fordi han - som 1850'ernes Magne - havde glemt sin tavle hjemme. Det udløste ikke megen ros hos den strenge lærer. Foto: Hanne Gaard Guldager
Museum Lolland-Falster står i spidsen for et særligt tilrettelagt historieforløb for børn med autisme. Det inkluderer både strenge lærere og et kig ind i hverdagslivet dengang.

MARIBO: "Jeg skal prøve at være et barn, der levede i 1850'erne i Danmark. Jeg skal bruge oplevelsen til at mærke på min egen krop, hvordan det var at leve dengang. Den oplevelse og den viden, jeg får, skal jeg bruge til min eksamen i historie, hvor vi arbejder med perioden, 'Danmark i 1850'erne'."

Indledningen herover er også indledningen til den meget konkrete drejebog for det specialforløb, som Museum Lolland-Falster og Nørre Vedby Skole- & Børnehus har lavet for børn med autisme.

Et historieforløb, hvor eleverne på Frilandsmuseet i Maribo bliver taget med tilbage til 1850'erne og oplever, hvordan det var at gå i skole dengang, og hvad livet i hjemmet bød på.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tag tavlerne frem

Når man underviser børn med autisme, er regelmæssighed og struktur helt afgørende. Derfor er det i drejebogen præcist beskrevet, hvad børnene skal opleve og hvornår.

De kan se, hvem de kommer til at møde på museet, og de har fået at vide, at de kan skifte til historisk børnetøj, hvis de har lyst.

Læs også: 100 år gammel kirkegård kæmper for at overleve

Første hold fra Nørre Vedby Skoles Autismeafdeling var på Frilandsmuseet for et par uger siden.

Forleden var det så Elias, Magne, Valentin, Mikkel og Luca, der går i 7. og 8. klasse på skolen, der med fortællinger og lidt skuespil blev taget med tilbage til 1850'ernes skole og hverdagsliv sammen med formidlingsinspektørerne Anne-Lotte Sjørup Mathiesen og Rasmus Thorup Kildegaard.

Sidstnævnte trak også i skolemesterjakken og agerede streng skolelærer.

- Tag jeres tavler frem. Læg kridtet til højre for tavlen!

Da 1850'ernes Magne netop denne dag havde glemt tavlen hjemme, måtte han stå ude i siden af skolestuen og skrive regnestykkerne, 2+3, 17-5 og 32+1-12, med en pind i en kasse fyldt med sand.

Dengang havde glemsomheden nok kostet en tur med spanskrøret. Det slap Magne dog for her 2022.

- Alle tavles vaskes helt rene!

Lød ordren derefter til eleverne - og så måtte de i gang med kluden og gøre det så godt, at den strenge lærer var tilfreds.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ville ikke bytte med dengang

Heldigvis trak Rasmus Thorup Kildegaard skolemesterjakken af igen, og de fem drenge var ret enige om, at skolen dengang var noget mindre attraktiv end nutidens skole.

Faktisk er der meget lidt, der ligner, konstaterede Elias Henriksen.

Han er 14 år, går i 8. klasse og ville ikke ret gerne skifte sin nuværende skole ud med skolen og livet dengang.

- Det har været rigtig spændende. Det har været sjovt at sammenligne hverdagen i dag og dengang og se, hvad man brugte sin tid på. Man bliver lige mindet om, hvordan det var at leve dengang. Jeg ville ikke bytte, så jeg var blevet født 300 år tidligere.

Det har været rigtig spændende. Det har været sjovt at sammenligne hverdagen i dag og dengang og se, hvad man brugte sin tid på. Man bliver lige mindet om, hvordan det var at leve dengang. Jeg ville ikke bytte, så jeg var blevet født 300 år tidligere.

Elias Henriksen, 14 år

Samtidig syntes Elias, at der var noget fascinerede over de små samfund, hvor man boede tæt sammen og var afhængige af hinanden.

- Man havde sit eget lille samfund med hver sine roller, hvor man hjalp hinanden. Det var på en måde et mere simpelt liv at leve end i dag.

Men man skulle heller ikke stikke ud på nogen måde i sådan et lille samfund, kunne han notere sig.

- Man skulle være som de andre. Være så normal som muligt. Drenge skulle opføre sig som drenge. Piger som piger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dannelsesrygsækken

Forløbet, hvor eleverne kommer på Museum Lolland-Falster, er en del af dannelsesrygsækken, som sikrer, at børn og unge i Lolland og Guldborgsund kommuner oplever forskellige kultur- og dannelsestilbud.

Den er blevet udvidet til også at omfatte specialtilbud.

Elvir Hadzidulbic, der er speciallærer i Autismeafdelingen på Nørre Vedby Skole og blandt andet underviser i historie, er meget glad for, at hans elever får muligheden for at opleve historien på en ny måde.

- Vores elever tænker meget i billeder og visualiserer tingene. Og så kan de huske tydelige detaljer meget langt ud i fremtiden. Et forløb som dette, der er tilrettelagt lige til os, er simpelthen guds gave. Det skal vi bare benytte os af muligheden for at være med i, siger han.

- Det har været en rigtig god dag. De smiler og er glade. Der er ikke så meget filter. Det er altid meget tydeligt, når de har haft en god oplevelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Smitter af på andre

Museum Lolland-Falster har en mission om at være "Museum for alle".

Derfor glæder Anne-Lotte Sjørup Mathiesen og Rasmus Thorup Kildegaard sig over, at forløbet er kommet godt fra start - og faktisk har det vist sig, at nogle af de tiltag, der er lavet til specialforløbet, med fordel kan bruges i andre undervisningssammenhænge også.

- Det smitter af på alle de andre forløb, vi laver. For eksempel den konkrete drejebog, hvor man kan se, hvem man kan møde, og hvad man kan opleve. Vi får en viden herfra, vi kan tage med over i andre forløb, så det er på alle måder en berigelse, forklarer de.

De kunne også mærke på de spørgsmål, som drengene stillede mandag formiddag, at der var sat tanker i gang. Som eksemplet med at skille sig ud i et lille landsbysamfund og ikke være som de andre.

- Vi kan høre, at de reflekterer, og de får noget med sig, fordi de har været her og oplevet, hvordan det så ud.

Flere historiske undervisningsdage er allerede i kalenderen i år og næste år, og andre skoler har også vist interesse for det specialtilrettelagte forløb.

Læs også: Hun døde i sin elskedes arme

  • ML (2)
    Magne på 13 år måtte skrive regnestykker i sandet, fordi han - som 1850'ernes Magne - havde glemt sin tavle hjemme. Det udløste ikke megen ros hos den strenge lærer. Foto: Hanne Gaard Guldager
Annonce
112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier