Hos DSB er man godt klar over, at den nye køreplan ikke er optimal.
- Da vi valgte at lave den nye køreplan, som er en totalrevidering af køreplaner over hele landet, blev der taget hensyn til de områder, hvor der er flest passagerer. Det kan derfor ikke undgås, at der er passagerer i yderområderne, som føler, at den nye køreplan ikke tager hensyn til dem, siger kommunikationschef hos DSB, Tony Bispeskov.
For eksempel er der fra Nykøbing F. og Rødby flyttet tog fra de meget tidlige afgange til senere afgange.
Lokale pendlere klager over netop mangel på meget tidlige afgange, utilfredshed med at de to tog i timen afgår og ankommer med få minutters interval, længere rejsetid og manglende korrespondance med lokale busser og tog.
- Vi mener, at omlægningen er til fordel for flertallet af de danske rejsende, og det får naturligvis konsekvenser for andre. Den perfekte køreplan findes ikke. Det er et kompromis, siger Tony Bispeskov.
Foruden at skulle få indrettet hverdagen i den forløbne uge med en hel ny køreplan har de lokale pendlere i denne uge også oplevet en del aflysninger.
- Vi erkender, at vi har en del udfordringer med at have materiel nok i øjeblikket. Vi er klart på kundernes side i denne her sag, men vi må også erkende, at de seneste uger med udfordringer i form af stormvejr og almindelig vedligeholdelse af materiellet har været med til at indskrænke den buffer af ekstra togsæt, vi har. Vi har kun reservemateriel til en hvis grænse. Vi kan dog justere inden for visse rammer, siger Tony Bispeskov.
Hos DSB lover man, at indførelsen af de nye køreplaner bliver fulgt nøje og fulgt op.
- Men vi kan ikke love ændringer til alle dem, som føler behov for at få ændret i den nye køreplan.