To ud af fire færger på Rødby-Puttgarden har fået støtte til CO2-reducering.
Europa Kommissionen har netop givet endeligt tilsagn om støtte på 48 millioner kroner til Scandlines-rederiets energiprojekt kaldet ”Sustainable Traffic Machines – On the way to greener shipping”.
Det betyder, at Scandlines, der i alt vil inddrage fire færger i sit pilotprojekt, har fået EU-midler til halvdelen.
Det ser Scandlines-direktør, Søren Poulsgaard Jensen, som en blåstempling af rederiets grønne satsning på overfarten Rødby-Puttgarden.
En strækning, som Scandlines i forvejen har afsat et trecifret millionbeløb til for at fremme grøn teknologi i færgedrift.
Og man er allerede godt på vej. Førnævnte pilotprojekt er det første af sin slags i verden og blev søsat i august på færgen M/F Benedikte. Den blev forsynet med en såkaldt batteripakke, der kan samkøre med færgens dieselelektriske generator.
Det betyder, at når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, som kan opbevares i batteripakken og anvendes, når der er brug for det. På den måde sikrer man, at motoren altid kører på maksimal effekt, og at udledningen af blandt andet CO2 reduceres.
For at nedsætte luftforeningen yderligere har man desuden installeret en “røggasrenser” (scrubber). Noget man også har gjort på den næste færge, der står for tur - M/F Schleswig-Holstein.
- Vi skulle lige se, at det fungerede på Benedikte, for det er klart, at der kan være nogle indkøringsproblemer ved at installere så stor en batteripakke, men det gik som forventet, lyder det fra driftschef Claus Nikolajsen.
Han tilføjer, at Scandlines også ville have gennemført projektet uden EU-støtte.
De to andre færger på Rødby-Puttgarden, M/F Prins Richard og M/F Deutschland får deres grønne make-over i henholdsvis februar og marts næste år.