Femern Bælt-tunnelen er Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt, og når den står klar i 2029, vil den være verdens længste sænketunnel. Men nu sættes der en tyk streg under verdensrekorden: Region Sjælland og Region Syddanmark er sammen med Transportministeriet netop blevet enige om at tilføje en forgrening i tunnelen, så den vil forbinde Lolland og Als.
Cirka halvvejs mod Femern tilkobles den nye vest-forgrening via en rundkørsel, og forlænges med et tosporet motorvejsstykke, der vil munde ud i Mommark på Sydals. Forgreningen mod det sønderjyske vil afvige fra den oprindelige Femern-forbindelse ved ikke at have linjeføring til tog.
Det er det nuværende konsortium, som vil forestå udvidelsen, der bliver brugerfinansieret gennem optisk nummerpladeregistrering.
Henrik Vincentsen, direktør for Femern Bælt A/S– Det igangværende byggeprojekt forlænges ikke på grund af rundkørslen
Forsinkes ikke
Femern Bælt-tunnelen, som er under konstruktion, er planlagt til at være færdigbygget i 2029, og indtil videre forløber tidsplanen som forventet. Den nye rundkørsel vil være en omfattende tilføjelse til byggeriet, men direktøren for Femern Bælt A/S, Henrik Vincentsen, forsikrer, at man ikke skal blive bekymret.
– Det igangværende byggeprojekt forlænges ikke på grund af rundkørslen. Så danskere og tyskere kan stadig forvente at krydse Femern Bælt i 2029, fortæller han til Femernreport.com og fortsætter: – Vi er rigtig godt med i Femern Bælt-projektet og har i forvejen de nødvendige elementfabrikker i Rødbyhavn, så vi forventer allerede at have forgreningen til Als klar i 2035.
Fakta
-Femern Bælt-tunnelen kommer til at løbe mellem Lolland og Femern i Tyskland
-Byggeriet er i gang, og tunnelen forventes at åbne i 2029
-Region Sjælland, Region Syddanmark og Transportministeriet har netop vedtaget en aftale om en rundkørsel i tunnelen
-Med rundkørslen vil der skabes en forbindelse til Mommark på Sydals
-Den nye tilføjelse til projektet er planlagt til at stå klar i 2035
-Forgreningen mellem Lolland og Als bliver brugerfinansieret og inkluderer ikke togdrift
Undersøisk rundkørsel med inspiration fra Færøerne
Ideen til en rundkørsel under vandet stammer fra Færøerne, forklarer Henrik Vincentsen. Her åbnede i 2020 verdens første undersøiske rundkørsel, Eysturoyartunnilin (da: Østerø-tunnelen) som med sine 11 kilometer er den længste af de i alt 20 tunneller, der forbinder de fleste af de 18 Nordatlantiske øer, og som har halveret transporttiden mellem det lille ø-riges to største byer, Torshavn og Klaksvik.
Færø-tunnelens rundkørsel er verdens første under havet og befinder sig 73 meter under den brusende Nordatlanten.
Femern-forbindelsens kommende vest-forgrening vil reducere køretiden til Sønderjylland med mere en 3 timer.
Læs hele historien på Femernreport.com her.