Brændstofsbesparelse og tilpasning til forholdene er begrudelsen.
Scandlines skifter sejlplan på Gedser-Rostock 4. marts, og bortset fra de to morgenafgange klokken 07 og 09 fra Gedser er det slut med at færgen sejler klokken hel på ulige klokkeslet.
- Vi øger sejltiden i gennemsnit fra 1 time og 45 minutter til 1 time og 55 minutter, så sejlplanen bliver en smule skæv. Det giver os mulighed for at spare noget brændstof og dermed mindre udledning af CO2. Og så er det også taget i betragtning, at færgerne ikke er helt unge længere, siger Stig Dampmann, vicepresident i Scandlines.
Men ændringen er samtidig også en tilpasning til de faktiske forhold.
For det er en kendsgerning, at forsinkelser ikke er noget særsyn på overfarten.
- Vi har et problem, når der er mange skibe i Rostock havn. Vi kan få at vide, at vi skal holde tilbage, og det er noget Rostock havn bestemmer. Og en forsinkelse kan være svær at indhente, siger Stig Dampmann.
Bortset fra to afgange som er planlagt til at vare de nuværende 1 time og 45 minutter, er de resterende otte afgange fra hver side planlagt til at tage to timer.