Ingen informationer om storm og oversvømmelser på guldborgsund.dk.
I Frederikssund har kommunen ryddet forsiden på sin hjemmeside for at fylde den med forholdsregler, som henvender sig til husejere og andre borgere berørte af oversvømmelser efter stormen, mens Roskilde Kommune i sin seneste nyhed på hjemmesiden har inkluderet afsnit om, hvordan kommunens borgere har kunnet sikre deres hjem mod vandskader og henvisninger til vigtige telefonnumre.
Men i Guldborgsund Kommune, hvor især borgere i Sakskøbing har mærket til forhøjede vandstande, har forsiden på den kommunale internetportal, www.guldborgsund.dk, ikke budt på noget, der relaterer sig til hverken storm eller oversvømmelser, mens bølgerne, om man så må sige, er gået højest henover weekenden.
Fravalget af informationer om storm og oversvømmelser på hjemmesiden er dog sket helt bevidst fra kommunens side, lyder det fra kommunikationsmedarbejder Asmus Andersen.
- Vi har haft en forventning om, at flere ville følge med i situationen på for eksempel folketidende.dk, siger han.
Han oplyser, at kommunen i form af Guldborgsund Redningsberedskab har forsøgt at holde tæt kontakt med nyhedsredaktionen, så borgerne fik serveret et så reelt billede af omfanget af stormen og de efterfølgende oversvømmelser som muligt.
Når vandet først strømmer ind i huset, bliver det en sag for den berørte borgers forsikringsselskab, og i stedet for at opdatere www.guldborgsund.dk med servicemeddelelser i stil med dem på Frederikssund Kommunes hjemmeside, ser Asmus Andersen hellere, at borgerne går direkte til forsikringsselskabernes respektive hjemmesider.
Han forklarer det med, at hvis kommunen får lagt sådanne beskeder på internettet, og informationerne siden viser sig at være fejlagtige, vil det falde tilbage på kommunen, selv om det reelt ikke har noget med det kommunale område at gøre.
- Vi vil meget gerne informere borgerne, når det handler om noget, der sker på det kommunale område, men har vi ikke fået gjort det her, så er det ikke godt nok, siger han.