Mens vi venter på, at tunnelbyggeriet går i gang
De områder på Sydlolland, hvor byggekranerne efter den oprindelige plan så småt skulle i gang med at forberede byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen, bliver nu for en stor dels vedkomne i stedet sået til med korn i 2016.
- Al landbrugsjorden, som Femern nu har overtaget, skal naturligvis gøre nytte år for år, indtil arealerne skal benyttes. Derfor vil Femern A/S bortforpagte al den jord, som allerede er overtaget, hedder det fra Femern A/S’ chef for myndighedsgodkendelse Mette Odgaard Mylin.
Samlet set er det over 400 hektar landbrugsjord øst for Rødby og Rødbyhavn, som tunnelselskabet nu søger bortforpagtet. Det sker gennem et udbud, hvor interesserede landmænd kan melde ind med den pris, de vil give for at kunne dyrke på de ledige hektarer i op til en et-årig periode.
- Der er eksproprieret en række landbrugsejendomme med tilliggende jorder, fordi hele eller dele heraf skal anvendes midlertidigt til byggepladsen eller permanent til trafikanlægget, hedder det fra Mette Odgaard Mylin.
Efter den oprindelige tidsplan var det meningen, at et område ud mod kysten ud for Rødbyhavn fra dette efterår skulle gøres klar til at huse den kommende tunnelelementfabrik. Men forsinkelsen af hele tunnelprojektet gør, at området omkring gården Strandholm nu i stedet bortforpagtes fra 1. januar til 15. oktober 2016. Den del består af fem matrikler på tilsammen 78 hektar.
Den del af de ledige jorder, som bortforpagtes til dyrkning i hele 2016, er på omkring 250 hektar.
Du kan læse mere om, hvordan de mange hektar fordeler sig, samt hvornår fristen for at afgive bud er, i torsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC