LOLLAND-FALSTER: Under weekendens historiske stormvejr oplevede danske lokalmedier en bemærkelsesværdig stigning i digital trafik.
Folketidende.dk skilte sig dog særligt ud med over tre gange så mange sidevisninger som på en almindelig dag. Det var den højeste stigning for noget lokalmedie i Danmark, skriver Danske Medier.
Andre regionale medier følger tæt efter
Vejle Amtsfolkeblad og Jydske Vestkysten var også blandt de medier, der oplevede en betydelig vækst. De mere end fordoblede begge deres sidevisninger under stormen. Men folketidende.dk satte sig forrest med 224 procent vækst.
Marianne Bugge Zederkof, der er viceadministrerende direktør i Danske Medier, fremhæver den vigtige rolle, som lokale medier spiller, især under exceptionelle omstændigheder som ekstreme vejrhændelser.
- Undersøgelsen "Danskernes Brug af Nyhedsmedier" fra 2021 viste, at når der opstår en begivenhed med særlig lokal interesse, søger danskerne først og fremmest mod deres lokale nyhedssites, siger hun i en artikel på Danske Mediers hjemmeside.
Her betoner hun også lokalmediernes værdi for demokratiet:
- De giver vores borgere en stemme og en platform for at forstå og engagere sig i deres lokalsamfund.
Hos Folketidende glæder assisterende nyhedschef David Arnholm sig over opgørelsen.
- Folk på Lolland-Falster har en klar forventning om, at de hos os kan finde den bedste dækning af, hvad der sker i vores område. Så da vejrudsigterne varslede voldsomt vejr, besluttede vi at prioritere at dække det tæt. Mange medarbejdere trak et kæmpe læs, og vi havde blandt andet folk på arbejde og i gang med at opdatere folketidende.dk til klokken tre om natten. Det er dejligt at konstatere, at læserne var interesseret i de historier, vi publicerede, siger han.