Lokal biskop ser regeringens Rwanda-planer som ukristelige

Biskop Marianne Gaarden kritiserer regeringens planer i Rwanda. Arkivfoto: Anders Knudsen

Flere danske biskopper kritiserer den danske regerings planer om at etablere et modtagecenter i Rwanda.

Offentliggjort Sidst opdateret

LOLLAND-FALSTER Biskopperne i Lolland-Falster, Viborg, København og Ribe blander sig i debatten omkring et muligt modtagecenter til flygtninge i det afrikanske land, Rwanda.

Flere af biskopperne kritiserer planerne, som der bliver forhandlet om i disse dage på Christiansborg.

Det skriver Jyllands-Posten.

- Det handler om, om vi vil se vores næste som medmenneske. Ser vi mennesket over for os, så hjælper vi i stedet for at deportere det til et andet sted, siger biskop i Viborg, Henrik Stubkjær til avisen.

Han mener, at man i Danmark begynder at se asylansøgere som en byrde frem for medmennesker.

Marianne Gaarden, som er biskop over Lolland-Falster Stift, siger til Jyllands-Posten, at debatten bygger på en ukristelig præmis.

- Hvis nogen kommer og banker på min dør her på Lolland-Falster, så svarer jeg ikke "Ja, men jeg flytter dig lige til Sønderjylland, og så må vi se, om jeg kan hjølpe dig der", siger hun til avisen.

Biskoppen i Ribe, Elof Westergaard, er skeptisk over for planen, siger han til Jyllands-Posten.

Men hvor problematisk den er, afhænger ifølge ham af, om man sender flygtninge til Rwanda, fordi man vil hjælpe dem, eller fordi man vil have dem væk.

/ritzau/