18 millioner skal gøre Lolland-Falsters natur mere synlig både for lokale og turister.
Nordea-fonden har uddelt 18 millioner kroner, der skal hjælpe med at bringe Lolland-Falsters natur ud til hele Danmark. Projektet vil løbe over 4 år fra 2016-2019.
Projektet skal gøre Lolland-Falster kendt som en attraktiv naturperle. Og det handler først og fremmest om synlighed og sammenhængskraft.
- Vi synes jo, at der er en tæt sammenhæng mellem by og land. Vi bruger Det Kongelige Teater som en del af vores kulturtilbud, og vi kunne omvendt godt tænke os, at Lolland-Falster bliver en del af københavnernes naturtilbud. Her er virkelig meget at se og opleve, og vi deler gerne, siger John Brædder, der er borgmester i Guldborgsund Kommune.
Infrastrukturen med veje og stier er stort set på plads.
- Vi har allerede fine forbindelser imellem naturområderne. Man kan nemt cykle ad stierne fra fuglereservatet i Hyllekrog til naturparken ved Maribosøerne, og der er et væld af ruter for alt fra ryttere til cyklister og vandrere. Vi har arbejdet målrettet på at gøre vores naturområder og det særlige herregårdslandskab tilgængeligt, og det er den indsats, vi skal bygge videre på, fortæller Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune.
Fondsstøtten skal gå til at få spisesteder, overnatningsmuligheder og fritidsaktiviteter til at spille sammen, for det skal være nemmere for gæsterne af finde rundt i tilbuddene.
Områderne skal gøres synlige og overskuelige både for gæster udefra, men også for lokale. Det skal informationspunkter ved destinationerne, en webløsning og en GPS-integreret app til smartphones hjælpe til med.
Projektets tre store fokusområder bliver Nakskov Fjord, Maribosøerne og Guldborgsund på grund af deres unikke natur, og fordi de er placeret ved de tre største byer på Lolland-Falster. Der skal blandt andet bygges videre på de friluftsoplevelser, som der i forvejen er tilgængelige.