Der er blevet påvist mikrobiologi i et hjem, men selve vandværket blev testet fri for alt 30 minutter forinden, siger driftsleder. Derfor skal der nu tages en ny test, som der vil komme svar på inden 24 timer. Foto: Emil HelmsEmil Helms
Prøve foretaget af Holeby Vandværk har påvist mikrobiologi i et hjem i Holeby. Derfor anbefaler Lolland Kommune, at man koger vandet.
Mandag sen eftermiddag udmeldte Lolland Kommune, at borgere, der forsynes af Holeby Vandværk, skal koge deres vand. Området berører Bursø, Hillested, Errindlev og Holeby.
De skriver, at der er "fundet mikrobiologi" i et hjem i Holeby. Derfor laver de nu en "kogeanbefaling" til borgere.
Lolland Kommunes pressemeddelelse
Lolland Kommune har modtaget analyseresultater for Holeby & Omegns vandværk, som viser en overskridelse på mikrobiologi. Efter samråd med Styrelsen for patientsikkerhed er det besluttet, at give Holeby & Omegns vandværk påbud om, at sikre god mikrobiologisk vandkvalitet. Herudover gives der kogeanbefaling til alle forbrugere på Holeby vandværk.
Det betyder, at alle i vandværkets forsyningsområde bør koge vandet fra vandhanen, inden det anvendes som drikkevand og til madlavning.
Har du drukket af vandet uden først have kogt det, skal du ifølge Styrelsen for Patientsikkerhed ikke foretage dig noget, medmindre du bliver alvorligt syg. Bliver du alvorligt syg skal du kontakte egen læge. Symptomerne vil være en form for mave/tarminfektion, hvis vandet er forurenet.
Men derfor er der ikke nødvendigvis noget at bekymre sig om, siger driftsleder i Holeby Vandværk, Jens Pedersen, der foretog prøven.
Ingen panik hos driftsleder
- Vi har taget en prøve på første sal i et enkelt hjem i Holeby. Men vi tog også en prøve 30 minutter forinden på selve vandværket (der forsyner området red.), og der var ingenting. Så folk skal på nuværende tidspunkt ikke føle sig utrygge, siger han.
Annonce
Det er helt standard, siger han, at der vil være positive tests på et badeværelse på første sal i et hjem, da der ofte vil være lunkent, varmt vand, der sidder i rørerne gennem dagen, ligesom bakterier fra toilet kan sætte sig på vandhanen. Og det var netop der, de tog prøven, siger han.
Ligeledes vil testen slå ud af det mindste, siger driftslederen.
- Ja, vi laver normalt aldrig prøver på 1. sal eller toiletter. Men det blev vi lidt nødsaget til denne gang. Vores prøver skal jo ligge så langt nede, så selv ved den mindste værdi vil slå ud. Det var bare en fejl, at vi tog prøven, hvor vi gjorde, siger han.
Den nye driftsleder, Jens Pedersen, mener ikke, man skal panikke. Vand på selve vandværket blev nemlig testet negativ 30 minutter forinden den positive test fra 1. sal på et hjem i Holeby. Foto: Palle Nevad FrandsenPalle Nevad Frandsen
Nu har vandværket taget endnu en prøve på selve forsyningen, som skal sendes til test, fordi formalia kræver, at de tages efter påvisningen, som skete i hjemmet.
- Det tager som regel 24 timer. Selvfølgelig skal man respektere reglerne, og proceduren er som den er. Med meget høj sandsynlighed vil prøven vise, at der stadig ikke er noget på vandværket, ligesom prøven forinden, der var negativ for alt, siger driftslederen slutteligt.
Hvis du har drukket vandet uden at koge det først, anbefaler Styrelsen for Patientsikkerhed, at du ikke gør noget, medmindre du oplever alvorlige symptomer. Hvis du føler dig meget dårlig, bør du tage kontakt til din læge. Tegn på forurening kan være mave- eller tarmproblemer.
Seneste artikler
Lokal lottospiller vinder 10 millioner
Lynnedslag i landejendom
Dropper kirkegård: Stigende interesse for at blive begravet i skoven
Kommende læger har valgt øerne til: - Basen her er ret god
Han tog fra Australien til Marielyst for at passe på strandgæsterne
Mest læste artikler
Hedebølgen er over Sydhavsøerne
Ulovligt hotel: Kommunen fandt 52 sengepladser i enfamiliehus
Gård til salg for svimlende millionbeløb
Medie: Ny rockerboss har lokale rødder
Besparelse splitter byrådet: Nu sænkes beredskabet på øerne