Ved en konference på færgen mellem Tårs og Spodsbjerg i går om projektet med at udbygge Rute 9, opfordrede næstformanden i Folketingets transportudvalg Lolland, Guldborgsund og Langeland Kommuner til at lære af jyderne.
Der er ingen grund til at grine over den jyske trafikmafia eller de mange motorveje i Jylland.
- Udbygningen af Rute 9 er et spændende projekt, men I er nødt til at lære af jyderne. Der skal lægges en strategi for at få sine ønsker igennem, og det forudsætter blandt andet mobilisering af erhvervslivet og af medierne, sagde næstformand i Folketingets transportudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), der selv er valgt på Sjælland, på en konference om bord i færgen mellem Tårs og Spodsbjerg i går.
Det var Danske Færger der markerede et-året for de nye, store Tårs-færger med at sætte fokus på næste trin: En udbygning af vejen på begge sider af Langelandsbælt.
Vejdirektoratet har lavet en forundersøgelse, der skitserer tre-fire løsningsmodeller på hver side, men politikerne har sat planerne på pause.
Men der er lang vej endnu.
Forundersøgelsen til en udbygning af Rute 9 fra Svendborg til Maribo er kun første skridt.
Souschef i Vejdirektoratets Plan-og Miljøafdelingen Ulrik Larsen sagde, at det er politikerne som afgør næste skridt - vvm-undersøgelse og projektering.
Han sagde, at vejen over Tåsinge er den største trafikudfordring. I 2020 forventes her en trafik på 13.000 biler i døgnet.
På Lolland er der flere løsningsmodeller - fra omfartsveje ved Halsted, Stokkemarke og Nørreballe, til en helt ny vej fra Halsted til Holeby, et milliard-projekt.
- Mest samfundseffekt vil en omfartsvej til 286 millioner uden om Nørreballe have, sagde Ulrik Larsen.