Fjordskolens Byskoleafdeling konkurrerer med 16 andre skoler landet over om at få realiseret en idéen til en skolegård med mere drøn i.
106 danske skoler har budt ind på opgaven med at få sat mere drøn på skolegården.
17 er valgt ud og får cirka 100.000 kroner hver til at videreudvikle ideerne i samarbejde med for eksempel arkitekter, og blandt de 17 er Fjordskolens Byskoleafdeling i Nakskov - i øvrigt den eneste lokale på listen, der domineres af jyske skoler.
Projektet indeholder spændende visioner, men mest spændende bliver det naturligvis i januar 2014, hvor Realdania, Lokale og Anlægsfonden og Kræftens Bekæmpelse udvælger mindst fem af projekterne til at blive realiseret.
Parterne vil skyde 21 millioner i Drøn-kampagnen og forventer, at kommunerne bidrager med halvdelen af anlægsudgiften.
Byskoleafdelingens projekt er vurderet til at koste cirka fire millioner kroner.
Det kom med blandt de 17, fordi det det tager udfordringen med at aktivere udskolingseleverne - altså de ældste elever.
Byskoleafdelingen er netop udskoling for i alt tre skoler, og ideen er at lave nogle inviterende gård-rum, hvor de unge skal få lyst til at bevæge sig mere. Det handler også om at få gang i elever, som ikke er knyttet til organiserede fritidstilbud.
Skoleleder Hans Tind siger, at det er en stor udfordring at få en skole fra begyndelsen af 1900-tallet til at fungere efter de nyeste principper. I skolens ide indgår ikke blot skolegårdene, men også det nærmeste byrum, i et udvidet læringsrum.
Også Lolland Kommune er glad for, at projektet slap gennem det første nåleøje. Skoleudvalgets formand Tom Larsen siger, at Drøn-projektet giver mulighed for at øe fokus på motion og sundhed, som er et af de områder, hvor kommunen er udfordret.
7. maj mødes repræsentanter for de syv skoler til en start-workshop i Vejle.