Faste minuttal er en dårlig undskyldning for forringelse af køreplan, mener pendlertalsmand.
DSB har før dette års udsendelse af nye køreplaner rystet posen fuldstændigt. Det betyder anderledes køreplaner for hele landet.
”Målet har været en enkel og overskuelig køreplan, som er let at huske. Det betyder, at alle tider over hele landet er lavet om. Faste minuttal, faste stop, bedre forbindelser og udvalgte strækninger med kortere rejsetider”, skriver DSB som begrundelsen for, at ændre afgangs- og ankomsttider.
- Når DSB forklarer en hel ny køreplan med helt nye afgangstider med, at det er meget nemmere for passagerne at huske på afgangstiderne, når togene afgår i samme minutal hele dagen, er det en dårlig undskyldning for at lave dramatiske ændringer med store negative konsekvenser for pendlerne.
Det siger Conny Hansen, som er stedfortrædende pendlertalsmand for Lolland-Falster.
Hun kan fortælle om mange utilfredse pendlere. Både pendlere hun møder på sin daglige rejse til sit arbejde i København med et af de tidlige morgentog fra Nykøbing. Men hun får også mange henvendelser fra pendlere, hvis hverdag ikke længere kan hænge sammen på grund af ændrede togtider.
I ni ud af ti morgentog fra Nykøbing mod København er det ikke muligt at bruge internetter. Det skyldes, at dobbeltdækkertogene, som DSB har valgt at bruge flere af på Sydbanen, er således konstrueret, at det er umuligt at få internet- og mobilforbindelse inde i togene.
Dertil kommer, at siddepladserne i dobbeltdækkervogne er så trange, at det kun på få pladser er muligt at side med en computer og arbejde. Skulle man får brug for at oplade computer eller telefon, kan det kun ske på øverste etage af dobbeltdækkertogene.
- Det er muligt at sende folk til månen, men vi kan ikke bruge telefon eller computer i et tog, siger Conny Hansen.
Foruden den daglige udfordring med at få en plads i de overfyldte tog henholdsvis morgen og eftermiddag er der også udfordringen med den videre transport, når man ankommer til Nykøbing sent på eftermiddagen.
- Movias busser med afgang fra Nykøbing er planlagt til at passe til de såkaldte bumletog. Når pendlerne så kommer ind med hurtigtogene, som ankommer nogle minutter senere, kan de lige se bagenden af deres bus køre ud fra stationen.
- Jeg ville ønske, at Movia ville bryde med reglen om, at der skal køres til tiden og at der blev indført en form for styret korrespondance mellem tog og bus og for den sags skyld også Lollandsbanen, så der blev mulighed for at vente de ofte meget få minutter, det handler om, så flere kunne nå en videre bus eller lokaltog, siger Conny Hansen.
Den stedfortrædende pendlertalsmand vil forsøge at råbe lokale folketingspolitikere og borgmestre op for via politisk indflydelse at få DSB til at ændre betingelserne for pendlerne på Sydbanen. Og ikke mindst få sendt en hilsen til regeringen med et krav om hurtigst muligt at få bygget en ny Storstrømsbro.
- Vi kan jo ikke lokke nogen til at flytte til området, når togforbindelserne er så dårlige, siger hun.
Om DSBs påståede dialog med pendlerne om den nye køreplan er Conny Hansen klar i mælet.
- DSB siger de lytter. Men mere sker der heller ikke. DSB har ikke ændret i deres oplæg til den nye køreplan, selv om vi har brugt masser af tid og kræfter på, at får DSB til at forstå, at den nye køreplan er en væsentlig forringelse.