Længere rejsetid, mindre komfort, intet internet og tvivlsommer bus- og lokalbane forbindelser bliver resultatet af ny DSB køreplan.
Så godt som alle myldretidstog mellem Sydhavsøerne og København bliver med den nye DSB køreplan fra december kørt med dobbeltdækkertog. Det falder ikke i pendlernes smag.
- Dobbeltdækkertogene er ikke så komfortable at sidde i som i IC3 togene. Dertil kommer, at der ikke er Internet i dobbeltdækkerne og på grund af togets metalkonstruktion er der på lange strækninger heller ikke mobilforbindelse, siger den lokale pendlertalsmand Henrik Larsen.
DSB har den seneste uge rejst land og rige rundt for at fortælle om den nye køreplan, som kommer til at gælde i de kommende tre år.
- Men de glemmer at fortælle, at pendlerne ikke er blevet hørt, siger Henrik Larsen.
Han fortæller, at pendlerrepræsentanter i foråret var samlet og fik en orientering om en ny foreløbig køreplan af DSB.
Pendler repræsentanterne blev bedt om ikke at tale med presse eller politikere om den plan, de fik forelagt.
- Vi blev lovet at blive hørt, da vi kom med indvendinger, men der er ikke flyttet et komma, siger Henrik Larsen.
Den nye køreplan for Sydbanen er udformet, så der gå to tog i timen mellem København og Sydhavsøerne med elleve minutters mellemrum. Et hurtigtog og et såkaldt bumletog.
De hurtige tog kommer ikke til at stoppe i Nørre Alslev og Eskilstrup. Togene kommer heller ikke til at stoppe i Valby. Og det mener Henrik Larsen er problematisk.
- Jeg har ingen statistikker, men jeg kan på mine daglige ture se, at mange stå af i Valby, for der at skifte til andre transportformer videre rundt i Storkøbenhavn. Det stop kommer vi til at mangle. DSB har i stedet valgt, at hurtigtogene kommer til at stoppe i Roskilde, hvilket ikke giver nogen mening for os, som kommer sydfra, siger den lokale pendlertalsmand.
Stop i Roskilde på turen hjem om eftermiddagen giver derimod overfyldte toge, frygter Henrik Larsen.
Hurtigtogene kommer fra december til at stoppe i Nykøbing, Vordingborg, Næstved, Roskilde og Høje Tåstrup. Rejsetiden bliver ti minutter længere end den er nu i myldretiderne morgen og aften.
Rødbyfærge mister morgen afgang
Pendlere fra Rødby området kan ikke længere komme tidligt med tog mod Nykøbing eller Sjælland. DSB har på grund af et passager antal på cirka ti personer med nuværende første morgentog valgt at fjerne afgangen og først lade toget afgå fra Nykøbing.
Det betyder at pendlere fra Rødby Færge først kan være i København klokken 9.22 i stedet for nu, hvor morgentoget rammer hovedstaden klokken 8.20.
Movias køreplaner for bus og tog, som også skiftes i december, kendes endnu ikke. Men pendlertalsmanden frygter, at de nye togtider på Sydbanen ikke kommer til at hænge sammen med bustider og afgange på Lollandsbanen.
- Det vil kræve væsentlige ændringer i de lokale køreplaner, for at der skal blive sammenhæng mellem DSBs toge og de lokale busser og tog.
Henrik Larsen har i knap 18 år pendlet til København. De seneste år til DTU ved Lyngby. Men han har erkendt, at den meget lange transporttid er ved at få ham til at droppe de offentlige transportmidler og i stedet for køre i egen bil.
- Når jeg ikke kan arbejde i toget til og fra min arbejdsplads. Ovenikøbet skal sidde ukomfortabelt og få længere rejsetid, så overvejer jeg nu kraftigt at tage bilen fremover. Trods kø på motorvejen er det meget hurtigere, siger han.