DSB har skruet en hel ny køreplan sammen, og den ændrer på både afgange og køretid.
Mange pendlere, som rejser mellem Nykøbing og København med DSB-tog på Sydbanen, skal lægge helt nye vaner for deres daglige transport.
DSB har valgt at røre grundigt rundt i gryden og omlægge alle landets køreplaner radikalt fra i morgen, søndag.
- Det har vi gjort for at skabe bedre forbindelser over hele landet, fortæller informationschef hos DSB Tony Bispeskov fra DSB.
Han lægger vægt på, at togene på Sydbanen får bedre korrespondance med tog til og fra Ringsted og Kalundborg. På Sydbanen betyder det blandt andet, at der bliver faste afgangstider med både hurtigtog og bumletog hver time.
Togene kommer mellem klokken 06.48 og 20.48 til at køre i minutal 48 og 59.
Men den nye togplan betyder også, at det er slut med at komme tidligt til København fra Rødby Færge Station. Det tidligere morgentog har indtil nu afgået klokken 6.13 og ankommet til Købehavn klokken 8.20. Fra næste uge afgår morgentoget først klokken 7.12 og er i København klokken 9.22.
Også det første morgentog fra Nykøbing kommer til at ankomme senere end nu. Fremover bliver første afgang fra Nykøbing klokken 4.48 med ankomst i hovedstaden klokken 6.22. Det er ni minutter senere end tidligere. Måske lige de ni minutter, som kommer til at gøre, at nogle får problemer med at møde til tiden.
DSBs nye køreplan betyder også længere køretid for hurtigtogene mellem Nykøbing og København. Helt præcist bliver rejsen to minutter længere nordpå og otte minutter længere fra København mod Nykøbing.
- Det skyldes, at man nedlægger Eskilstrup Station som krydsningsstation, fortæller Tony Bispeskov.
Fremover skal togene krydse ved henholdsvis Nørre Alslev, Orehoved og Tingsted. Og det koster tilsyneladende tid.
Til gengæld bliver rejsetiden på det, som DSB kalder ”stoptogene”, og andre kalder bumletogene (stopper ved mange stationer), lidt hurtigere. Her bliver skåret syv minutter af rejsetiden mellem Nykøbing og København.