Annonce
Lokal nyt

Stor ændring: Lukker alle turistkontorerne

Marielyst-området er et af de steder i landsdelen, der hvert år trækker mange turister til. Arkivfoto: Anders Knudsen
Visit Lolland-Falster har besluttet, at fire bemandede turistkontorer samt fire infocafeer ikke får forlænget deres aftale, når de udløber ved årsskiftet.

LOLLAND-FALSTER: Fremtiden skal være fysisk og digital for turisterne, der kommer til Lolland og Falster.

Det mener bestyrelsen bag Visit Lolland-Falster, der i fremtiden vil rykke gæsteservicen helt tæt på turisterne, der hvor de er. Det fortæller den i en pressemeddelelse.

Tiden er løbet fra de fysiske turistkontorer, hvor det ifølge tal fra Visit Lolland-Falster kun er fem procent af turisterne, der kommer på de nævnte steder. De øvrige søger gæsteservicen, der hvor de bor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er den tendens, som man ønsker at imødekomme, og derfor betyder beslutningen, at aftalerne med de nuværende fire bemandede turistkontorer i Nakskov, Maribo, Nykøbing F. og Marielyst samt de fire infocafeer i Nysted, Stubbekøbing, Sakskøbing og Gedser ikke forlænges, når de udløber ved årsskiftet.

30 inspirationspunkter

En markant øget digital tilgængelighed skal gøre turistinformationer let tilgængelige døgnet rundt, ligesom der etableres op mod 30 inspirationspunkter for turister over hele Lolland-Falster.

Turisterne skal altså mødes, der hvor de er. Det skal også ske via 30 såkaldt turismeaktører, der bliver uddannet og klædt på til at kunne servicere turisterne endnu bedre. Det drejer sig især om de ansatte på de forskellige turistattraktioner og hoteller på Lolland og Falster.

Det forklarer Lindy Kjøller, som er destinationschef hos Visit Lolland-Falster.

- En receptionist bliver eksempelvis spurgt på hotellet af en turist, ”hvad skal jeg lave i dag”. Og der skal de så fremadrettet være endnu bedre til at give turisterne den bedste service. Vi har snakket med mange steder, som i forvejen påtager sig opgaven med at lave den gæsteservice. De gør altså allerede arbejdet i forvejen. Vi har været i dialog med dem, og de siger, at de vil elske at få endnu mere hjælp. Nu sørger vi så for, at de eksempelvis får bedre printet materiale, når en gæst kommer og spørger om den bedste vandrerute. Vi har været ude og tale med en 10-15 virksomheder, som har sagt, de godt kan se sig i sådan et netværk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Online kursus-forløb

Hvordan vil I sikre jer, at de 30 aktører, som I selv nævner, bliver klædt på til den opgave?

- Vi giver dem muligheden for et online kursus-forløb, også kaldet e-learning, hvor vi hjælper virksomhederne med at udvikle medarbejderne. Men de 30 nævnte aktører er en ambition. Der er adgang for alle, som ønsker at være en del af netværket. Der er mange, der gerne vil fortælle om Lolland-Falster på den bedste måde, og det er der mange, der gør i virksomheder rundt omkring i forvejen.

- Det ligger os meget på sinde, at virksomheder kan se ideen i at yde den service og håber, det giver dem øget synlighed. Det gælder også om at sprede turismen ud på Lolland-Falster. Vi ønsker at finde og snakke med aktører, så vi er repræsenteret fra Nakskov til Gedser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En omprioritering

Hvad skal der ske med de mennesker, som ikke får forlænget deres aftaler på turistkontorerne og infocafeerne?

- Jeg vil gøre mit for, at de aktører, som er med i det nuværende setup, også kan se sig i det fremadrettet. De gør det godt. Det her er bare en omprioritering. Men vi må bare have respekt for, at flere og flere gæster vælger de digitale løsninger, og det vil vi så blive endnu bedre til at give dem også. Vi vil leve op til de forventninger, som fremtidens gæster har, siger Lindy Kjøller.

Jeg vil gøre mit for, at de aktører, som er med i det nuværende setup, også kan se sig i det fremadrettet.

Lindy Kjøller

Turismen på Lolland-Falster i tal

  • I 2023 forventes der at være 2,2 millioner overnatninger på Lolland-Falster. Det er stigning på fire prrocent i forhold til 2022.
  • Turismeomsætningen var i 2022 på 3,5 milliarder kroner på Lolland-Falster.
  • Fire procent af turisterne besøger de nuværende fysiske turistinformationer.
  • 30 turismeaktører bliver uddannet og klædt på til at kunne servicere gæsterne.
Kilde: Visit Lolland-Falster
  • 00_syd_F_Marielyst torv06
    Marielyst-området er et af de steder i landsdelen, der hvert år trækker mange turister til. Arkivfoto: Anders Knudsen
Annonce
Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik