Der er kommet styr på ventelisterne hos de mange gratis gældsrådgivninger i det sydsjællandske, på Lolland og Falster, skriver DR Sjælland.
Der er kommet styr på ventelisterne hos de mange gratis gældsrådgivninger, der i år åbnede i det sydsjællandske, på Lolland og Falster, skriver DR Sjælland.
Hos Forbrugerrådet Tænk måtte man tidligere på året melde ud, at man var blevet løbet over ende af gældsplagede danskere, og derfor lukkede ventelisterne til blandt andet rådgivningen i Nykøbing Falster.
Men her i slutningen af året er der kommet styr på sagerne igen, siger projektmedarbejder Mette Leth Henriksen fra gældsrådgivningen:
- Vi fik et ekstra team af medarbejdere tilknyttet, så vi nu med i alt fire teams kan oplyse, at der er en ventetid på godt to uger, når man henvender sig.
Men selvom der er kommet styr på bunkerne af sager, forventer man igen en travl start på det nye år.
- Erfaringerne fra vores andre gældsrådgivninger er, at der er ekstra travlt i januar og februar, fordi mange henvender sig efter en lidt for dyr jul, så det forventer vi også på kontoret i Nykøbing Falster, siger Mette Leth Henriksen til DR Sjælland.
Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning har, inden året slutter, hjulpet cirka 163 danskere og familier alene på kontoret i Nykøbing Falster.
Hos Dansk Folkehjælp åbnede man i april også for gratis gældsrådgivning specifikt til enlige forsørgere på overførselsindkomst i Lolland og Guldborgsunds kommuner. Her har man ligeledes haft travlt.
- Der er mange, der har henvendt sig, og flere af de sager, vi sidder med, er tit komplekse, fordi de både er af økonomisk, men også af juridisk karakter, derfor kræver sagerne tit en del arbejde, siger Klaus Nørlem til DR Sjælland.
Det får Dansk Folkehjælp til at søge mere frivilligt personale med en økonomisk baggrund i det nye år til at hjælpe med de mange sager.
- Vi har brug for mere hjælp, ellers er jeg bange for, at det personale, vi allerede har, vil slide sig op hurtigt. Derfor vil vi i starten af det nye prøve at rekruttere nye frivillige medarbejdere, oplyser Klaus Nørlem.
Hos Dansk Folkehjælp har man, siden den gratis gældsrådgivning blev åbnet i april, hjulpet godt 40 familier og borgere med deres triste gældsspiral.