Vurdering om konsortium skal underskrive kontakt om byggeri af Storstrømsbro ventes torsdag.
Kuglepennen var lagt frem kort før jul, da repræsentanter for de italienske firmaer Itinera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit var i København for at underskrive aftalen om at bygge en ny Storstrømsbro.
Og folketingets transportudvalg havde booket et samråd med transportministeren for at spørge ind til, hvordan regeringen ville tage hensyn til lokal arbejdsløshed, etablering af elev- og lærlingepladser, overenskomstvilkår, social dumping, samt fagbevægelsens og arbejdsgiverorganisationernes vilkår.
Men i sidste øjeblik blev mødet med italienerne aflyst efter mistanke om, at to af virksomhederne var involveret i korruptionssager. Og dermed blev samrådet, som skulle have været holdt tirsdag 9. januar, også aflyst efter aftale mellem transportminister Ole Birk Olesen (LA) og formanden for folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, Lennart Damsbo-Andersen (S).
Det var fagbladet 3F, som afslørede, at to af de tre italienske firmaer i konsortiet, som havde har vundet opgaven med at bygge Storstrømsbroen, var ramt af en korruptionssag i Venedig.
Siden har 3F afslørende endnu flere skandaler, som firmaerne er involveret i.
Senest afslørede 3F mandag, at et af de italienske firmaer, der skal bygge den lokale bro, måtte indstille et milliardbyggeri af en tunnel- og togbane i Oslo, da det efter flere sager om forsinket betaling skyldte sine underentreprenører 100 millioner norske kroner.
Det er Vejdirektoratet, som har sendt byggeriet af den nye Storstrømsbro i udbud. Og i november sidste år forsikrede man fra direktoratet, at der var taget alle forbehold, og at de italienske firmer var undersøgt, inden de blev inviteret til Danmark for at underskrive aftalen.
Men undersøgelserne var ikke mere dybdegående end blandt andet søgning via Google.
- Vi har undersøgt, hvad vi kunne af artikler på nettet. Og vi har ikke fundet noget, sagde projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet i november til Fagbladet 3F.
Resultatet af udsættelsen af underskriftaftalen blev, at kammeradvokaten blev sat på sagen, for at vurdere om det er for risikabelt at lade de italienske firmaer skrive under på kontrakten og påbegynde byggeriet af den nye Storstrømsbro.
Torsdag offentliggøres resultatet af kammeradvokatens overvejelser.
Det lokale medlem af Folketinget socialdemokraten Lennart Damsbo-Andersen er formand for Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalget og han undrer sig over, at det ikke var Vejdirektoratet, men et dansk fagforbund, som endte med at grave skandalerne om de italienske bygherrer frem.
- Det burde være Vejdirektoratet, som havde undersøgt firmaerne, inden man tilbød konsortiet at bygge den nye Storstrømsbro.
- Vi må nok erkende, at der ikke er danske firmaer, som er store nok til den slags anlægsarbejder, men det må så til gengæld betyde, at udbydere, som i dette tilfælde Vejdirektoratet, skal blive bedre til at definere i kontakter, at de danske regler skal overholdes, ligesom konsortier skal ses bedre efter i sømmene, inden de godkendes som budgivere. Og når byggerierne er i gang, skal der følges op på kravene, siger Lennart Damsbo-Andersen.
Når kammeradvokaten torsdag melder ud, om det er ansvarligt at lade det italienske konsortium underskrive kontrakten, håber Lennart Damsbo Andersen, at det ender med et ja, så byggeprocessen kan komme videre.
Når beslutningen er taget, vil Lennart Damsbo-Andersen sammen med Transport-, Bygnings- og Boligudvalget indkalde trafikministeren igen for at afholde det aflyste samråd.
Det italienske konsortium, der har fået til opgave at bygge den nye Storstrømsbro, har i kølvandet på de mange afsløringer om et par af de involverede firmaer lovet, at man vil følge danske love og regler. Det siger Ennio Buson, der er projektchef på byggeriet, i en skriftlig kommentar til TV Øst.
Han siger i udtalelsen, at det italienske konsortium, Itinera Joint Venture, i starten af december mødtes med Dansk Byggeri.
- Vi er klar til at blive medlem af organisationen og efterfølge de aftaler og regler, som organisationen har. Det er regler, som er standard på det danske arbejdsmarked, siger Ennio Buson.