LOLLAND-FALSTER: Hvis Lokaltog ender med at købe 14 batteritog, er det ikke sikkert, nogen af dem kommer til at køre på Lolland-Falster.
Det er nemlig endnu ikke besluttet, hvilke af Lokaltogs fire strækninger i Region Sjælland - Østbanen, Tølløsebanen, Odsherredsbanen og Lollandsbanen - der skal nyde godt af de nye tog.
Køber Lokaltog kun 14 batteritog, er der ikke nok til at udskifte togene på alle Lokaltogs strækninger.
Det er derfor, der i det første, nu annullerede, udbud også var en option på at købe yderligere 10 tog. Men om den option også skal med i det kommende udbud er også uvist.
Det kan nemlig tænkes, fortæller Christian Wedell-Neergaard (K), der er formand for Udvalget for regional udvikling, kollektiv trafik og internationalt samarbejde, at en sådan option vil medføre en højere pris på de første 14 tog.
Når producenterne giver deres tilbud, må de nemlig ikke forbeholde sig ret til efterfølgende prisstigninger. Det tilbud, de giver, skal være bindende.
Dermed indebærer en option på en mulig fremtidig ordre altså en risiko, som de må indregne i prisen.
- Der er brug for 24 tog - det er det, der skal til for at udskifte alle tog på de fire baner. Men det vil også være op til diskussion, om vi skal have optionen på de 10. Det er en udbudsstrategisk overvejelse, vi ikke har gjort færdig, fastslår Christian Wedell-Neergaard.