Afstanden til og fra København er ikke blevet mindre. Tværtimod.
Hvis man læser på DSBs hjemmeside, er der stor begejstring for den nye køreplan, der blev taget i brug 13. december.
Her fremhæves det, at man nu kan komme 20 minutter hurtigere mellem København og Esbjerg og København og Sønderjylland.
Men i foreingen Nærsamfund er begejstringen til at overse.
Der er nemlig ikke sket nogen som helst forbedring af rejsetiden mellem Nakskov og København.
Hvis man om morgenen skal møde på arbejde i København, ligger rejsetiden mellem to timer og 28 minutter som den hurtigste og to timer og 55 minutter som den langsommere tur.
Skal man den modsatte vej og hjem fra arbejde i København, ligger rejsetiden mellem to timer og 32 minutter og hele to timer og 59 minutter.
Alle forbindelser til København er med togskifte i Nykøbing. På vej i retning mod hovedstaden er ventetiden i Nykøbing syv minutter på den hurtige tur og 18 minutter på den langsomme.
Den anden vej stiger ventetiden. I retning mod Nakskov venter man på de hurtigste forbindelser 13 minutter i Nykøbing, og på de langsommere er der hele 25 minutters ventetid.
- Det er enerverende at konstatere, at man på DSBs hjemmeside er stolte over, at der nu går flere tog, og man kommer hurtigere frem, når det som sædvanligt ikke gælder for os på Vestlolland, siger Kurt O. S. Hansen.
Han har bedt Regionstog om en sammenligning af køretiden mellem Nakskov og København, før og nu.
Han har alene fået at vide, at turen over Lolland er uændret 42 minutter og henvises iøvrigt til DSB.
- Vi bliver spist af med det mest udslidte materiel på strækningen herned til, selvom togene mellem Lolland-Falster og København er stopfyldte, siger Kurt O. S. Hansen.
- Vi fik ingen kortere rejsetid.