- Vi er positive over for og glade for den måde, Lolland Færgefart fungerer på i dag, og vi er ikke negative over for forandringer, hvis vi kan se lidt fornuft i dem. Men vi kan ikke se fornuften eller den gode idé i den nye færgestrategi, der nu er i høring.
Det siger landmand Henrik Rasmussen, der sammen med sin søn driver I/S Nørreballe Landbrug med 550 hektar jord i Pårup ved Nørreballe og 175 hektar på Askø.
Fylder næsten selv færgen
- Med blot fire afgange til og fra Askø dagligt, som der er forslag om, er der stort set ingen andre, der vil kunne komme med færgen, når vi høster. Ud over vores traktor med to vogne efter er der plads til fire biler. Når vi høster korn, vil vi i en periode på cirka 10 dage booke samtlige færgeafgange, og hvis vi bruger al kapaciteten, vil stort set ingen andre kunne komme med, siger Henrik Rasmussen.
Henrik RasmussenVi kan jo ikke bare tage færgen i morgen eller i overmorgen, for roerne skal efter kontrakt levers til sukkerfabrikken på bestemte dage.
- Og når vi høster roer, skal vi også over fire gange om dagen, og det er i en måneds tid, og der kan vi jo ikke bare tage færgen i morgen eller i overmorgen, for roerne skal efter kontrakt leveres til sukkerfabrikken på bestemte dage, minder Christian Rasmussen om - hvis politikerne skulle have glemt det.
- Vi skal over med fire træk om dagen, seks dage om ugen i en måned.
- Hvis antallet af færgeafgange reduceres så voldsom til blot fire afgange dagligt, vil det blive umuligt for os at dyrke roer på Askø, slår Christian Rasmussen fast.
På Askø dyrker far og søn også frøgræs og spinatfrø, og de har svært ved at se, at en konsulent vil bruge tid på at kontrollere og tage prøver, hvis det skal tage flere timer at komme retur fra Askø, og dyrkningen af spinat må så måske også opgives.
Frugten skal levers frisk
De har også frugtplantage med æbler og pærer, hvor frugterne hovedsageligt leveres til Fejø Frugt, hvor frugten sorteres og pakkes og sendes ud til kunderne eller kommer på æblehotel.
- Det frugt, vi eksempelvis plukker om mandagen, skal leveres frisk til Fejø Frugt tirsdag morgen, gør Henrik Rasmussen opmærksom på.
Så også der kan de muligvis afskaffede tidlige morgenafgange og kamp om pladserne på færgen komme til at betyde noget for landbruget på øen.
Kan koste job
I/S Nørreballe Landbrug
Henrik Rasmussen og sønnen, Christian Rasmussen, ejer sammen I/S Nørreballe Landbrug, hvor Christian nu nærmest har overtaget og ejer 90 procent af landbruget.
De har 550 hektar jord ved gården Borresminde i Pårup ved Nørreballe og 175 hektar ved gården Sundgård på Askø.
På Askø dyrker de byg, hvede, roer, frøgræs og spinatfrø og har en frugtplantage med æbler og pærer.
Der er en landmand mere på Askø og yderligere tre frugtavlere på Lilleø, der er forbundet med Askø med en dæmning.
I deres landbrug i Pårup og på Askø har de tre ansatte ud over dem selv, samt en i frugtplantagen. I sæsonen, når der skal beskæres frugttræer, og når der skal plukkes frugt, er der yderligere fem plukkere på lønningslisten, og hvis transportmuligheden fra Askø forringes, kan beslutningen også komme til at koste job, påpeger Henrik og Christian Rasmussen.
-Da vi investerede i Sundgård på Askø for halvandet år siden, havde Lolland Kommune lige købt den fjerde færge, "Smålandshavet", og vi købte landbruget på Askø i tillid til, at det var et fornuftigt køb, og at vi kunne drive jorden. Vi ventede ikke, at mulighederne ville blive forringet, siger Christian Rasmussen.
Han minder også om, at der fredag og søndag er propfyldt med mange af øens 250 fritidshusejere på færgen. Så mange, at nogle må vente til mandag for at komme fra Askø.
- Det her med reduceret færgeafgange og forlænget køre- og sejltid, hvis der fremadrettet skal være delefærge mellem Femø og Askø og sejles til og fra Askø fra Kragenæs i stedet fra Bandholm, arbejder jo også imod den kommuneplan, politikerne har udstukket om at skabe turisme på Æbleøerne, mener Christian Rasmussen.