Det plejer at være en formssag, at når Folketinget har afsat 394 millioner kroner til en omfartsvej på Lolland, så klapper man hælene sammen og siger ja tak.
Men nej.
Lolland Kommune synes ikke, det kører for nogle af de modeller, som Vejdirektoratets har fremlagt for at lede trafikken uden om Nørreballe.
I et ultrakort høringssvar skriver Lolland Kommune, at ingen af Vejdirektoratets fem modeller for, hvordan trafikken skal væk fra Nørreballe, er optimale.
Artiklen fortsætter under billedet...
"Derfor peger Lolland Kommune ikke på nogen af disse forslag. Lolland Kommune ønsker at indgå i dialog, om en Nørreballe-løsning set i forhold til perspektiverne ved en samlet opgradering af Rute 9."
Vejdirektoratet har fremlagt fire modeller med omfartsveje nord og syd for Nørreballe og en såkaldt 0+ løsning, som er en forlængelse af cykelstien fra Nørreballe til Sørup og en støjvold.
Alt eller intet
Formand for Klima-, teknik- og miljøudvalget, Tine Vinther Clausen (V), siger til Folketidende, at Vejdirektoratets modeller ikke løser det egentlige problem med meget og tung trafik på rute 9 hele vejen fra Maribo til Tårs. Rute 9 kører ikke kun ind gennem Nørreballe, men også andre byer på strækningen.
Tine Vinther Clausen (V), formand for byrådets Klima-, teknik- og miljøudvalgVi skal ikke tage imod et hold-kæft bolsje, når ingen af modellerne er samfundsøkonomisk forsvarlige.
- Man får slet ikke løst udfordringen og tager én landsby som gidsel. Ingen af de løsninger, vi er blevet præsenteret for, duer. Hvis vi i stedet havde en masterplan for hele rute 9, hvor den trin for trin blev udbygget, ville det være lettere at sige ja, siger hun.
Venstres bekymring er, at én af Vejdirektoratets modeller vælges, og så sker der ikke yderligere for Lollands infrastruktur.
Risikerer I ikke, at regeringen trækker pengene tilbage og rute 9 aldrig blevet udbygget?
- Det er der flere af mine kolleger, der har nævnt for mig, men vi skal ikke tage imod et hold-kæft bolsje, når ingen af modellerne er samfundsøkonomisk forsvarlige, siger Tine Vinther Clausen.
Måske andre løsninger
Kun to af de fremlagte forslag om omfartsvej og 0+ løsningen ligger inden for den økonomiske ramme for projektet.
Ingen af modellerne giver en samfundsøkonomisk gevinst. Den eneste gevinst, der er ved udbygningen af rute 9, er for de trafikanter, der ikke skal snegle sig igennem Nørreballes rundkørsel og chikaner, men i stedet kan køre på en omfartsvej.
Ifølge Vejdirektoratet kører der 8-8.500 køretøjer gennem Nørreballe hvert døgn.
Projektleder i Vejdirektoratet, Lene Nøhr Michelsen, erkender, at 394 millioner kroner er en stor sum penge at bruge på at lede en begrænset mængde trafik væk fra Nørreballe.
- Måske skal vi kigge på andre forbedringer i forbindelse med 0+ løsningen og arbejde videre med det, siger hun.