HOLEBY: Mens de danske håndboldspillere tørrede gulv med ungarerne på banen i Tele2Arena i Stockholm, kom flere hundrede sydlollikker på banen i Holeby Sportshal. Og de ville vide, om de får en lynhurtig togforbindelse til Hamborg og København om et par år.
Banedanmark havde onsdag aften inviteret til informationsmøde om den del af jernbanestrækningen Ringsted-Femern, de nu er gået i gang med at bygge - strækket mellem Nykøbing Falster og Rødby.
- Vi kan da godt ærgre os over, at der var en håndboldkamp, som ligger samtidig med vores møde her. Men så meget desto mindre er det flot, at så mange er mødt op, sagde projektchef på Ringsted-Femern Banen Jens Aalund fra Banedanmark, der var aftenens vært.
Ekstra stole sat op
Selv om der også var andre borgermøder i konkurrence onsdag aften, havde informationsmødet om den nye jernbane og ikke mindst den nye station mellem Holeby og Rødby "Station Lolland" trukket flere hundrede nysgerrige til, og der måtte sættes flere stole op.
Et par fremmødte beviste dog, at mænd sagtens kan multitaske, da de havde håndboldkampen kørende på telefonerne under mødet, så der både kunne følges med i det ene og det andet.
Tidsplan for jernbanebyggeriet på Lolland
- 2022 - 2024: Jord og afvandingsarbejder
- 2023: Ny station "Lolland" bygges
- 2024: Sporene lægges
- 2023-2026: Den nye klapbro over Guldborgsund bygges
- 2026 til 2028: Jernbanen elektrificeres, og der sættes signaler op
- 2029: Planlagt tunnelåbning
Projektchef Jens Aalund fra Banedanmark forklarede, at det fra 2022 har været jernbanestykket fra Nykøbing til Rødby, der har været i fokus. Et stort jordflytnings- og afvandingsarbejde har været i gang i næsten et år nu. Hovedentreprenøren M.J. Eriksson har flyttet vanvittige mængder jord. Det arbejde har naboerne til byggeriet godt bidt mærke i.
Skadevolder skal ryste op
Flere af dem var mødt op på mødet, og de var ikke tilfredse. Byggeriet er lige nu inde i en fase, hvor der kører rigtig mange lastbiler med jord til og fra. Det støjer, sviner og ødelægger vejene.
- De veje, der bliver smadret på grund af den der voldsomme kørsel, bliver de reetableret af Banedanmark? Højbygårdvej er jo totalt smadret. Vejkanterne er kørt ned, og rabatterne er kørt op, sagde Torsten Elsvor, der er en af byggeriets nærmeste naboer ved Tågerup.
- Det er en dialog, Banedanmark har med Lolland Kommune, så vi kan få udbedret nogle af skaderne. Vi har udvalgt de bedre veje at køre på, men vi må jo erkende, at vi kan ikke undgå at beskadige dem, sagde Jens Aalund, der i sit indlæg erkendte, at der har været meget tung trafik på Højbygårdvej, som har skabt noget uro blandt naboerne.
Jens Aalund, projektchef for Ringsted-Femern Banen hos BanedanmarkVi har udvalgt de bedre veje at køre på, men vi må jo erkende, at vi kan ikke undgå at beskadige dem
- Kommunen gør, hvad den kan for at køre og lappe på det. Men det kan jo heller ikke være rigtigt, at vores kommuneskattekroner skal gå til det. Det må vel være Banedanmark, der skal betale for det? spurgte Torsten Elsvor.
I salen lyttede også Lolland Kommunes kommunaldirektør, Thomas Knudsen, med.
- Jeg har da en forventning om, at skadevolder betaler, sagde han stille og roligt, da avisen spurgte til den "dialog", kommunen har med Banedanmark om vejskaderne efter byggeriet.
Kommunaldirektøren opfordrede til, at borgerne melder skaderne ind på kommunens "Giv et praj".
- Det er jo stadig vores veje. Men jeg vil da også anbefale, at man henvender sig direkte til bygherre, smilede han.
Hurtig tur til håndbold
Det, de fleste vel nok alligevel var kommet for at høre om, var informationerne om den nye station "Lolland" ved Ladhavevej. Banedanmark har påbegyndt byggeriet af stationen, og det går stærkt. Allerede nu er en del af fundamenterne lavet.
Station "Lolland"
Den nye station, der får adgang fra Mosevej og Ladhavevej, vil blandt andet bestå af:
- En perronbro med trapper og elevatorer
- Vente- og cykelskure
- Parkerings-, taxi- og busholdepladser
- Handicapvenlig udformning
- En Kys og kør-zone
- Hvis alt går vel, vil man kunne se noget, der ligner en færdig station stå klar i løbet af i år - 2023. Men der vil ikke være lagt spor, elektrificering eller signaler, forklarede projektchefen.
Fra salen lød de spørgsmål, som mange i området tænker på.
- Hvilke tog kommer til at stoppe på stationen? lød det fra en dame.
- Det er ikke bestemt endnu, og det er ikke Banedanmark, der bestemmer det, lød svaret.
Og endnu mere konkret kom det fra en herre:
- Hvis nu jeg vil ned at se Hamburger Sports Verein, kan jeg så gå om bord på toget i Holeby og køre til Hamborg - eller skal jeg helt til København og stå på?
Igen og igen lød svaret fra projektchefen.
- Det kan jeg ikke svare på. Det er ikke Banedanmark, der laver køreplanen.
- Men teknisk kan det lade sig gøre? spurgte den håndboldglade herre.
- Den her station er god og meget lang, fordi de meget lange godstog skal kunne holde her. Men vi har altså intet at gøre med køreplanen, gentog projektchefen.
- Så I ved stadig ikke, om der kommer til at køre 75 tog eller 95 tog som beskrevet i anlægsloven? ville en dame vide.
- Nej, det er ikke os, der laver køreplanen, lød svaret igen igen, og de lokale borgere må endnu engang vente på svar om, hvorvidt al deres møje og besvær med byggeriet resulterer i en fremtid med lynhurtige forbindelser mod København og Hamborg.
Indtil videre meddeler borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen (S), at kommunen bakker fuldt op om naboen Guldborgsund Kommunes krav om, at det hurtige Interreg-tog mod Hamborg skal have et stop i Nykøbing.