HORSLUNDE: Folketidende talte med teknisk direktør i Lolland Kommune, Rikke Jensen mandag eftermiddag, og har skrevet nedenstående artikel på baggrund af det oplyste. Tirsdag aften, efter borgermødet, sagde Rikke Jensen, at hun ikke har sagt, at byrådet ikke vil kunne nå at træffe beslutning til juni. Rikke Jensen hævder, at hun talte om de nedsatte arbejdsgrupper, der blev forsinket med deres arbejde, og at der derfor måtte indskydes flere møder for dem.
Der er godt fyldt op i kantinen i folkeskolen i Horslunde, hvor Lolland Kommune tirsdag aften holder borgermøde om en ny strategi for fremtidens færgefart. 150 ud af cirka 600 fastboende på Askø, Fejø og Femø er til stede.
Fire arbejdsgrupper har siden oktober belyst hver sit emne, og i kommunen var det forventet, at Lolland Byråd på sit junimøde kunne træffe beslutning om, hvilken strategi man vil følge.
- Men der er vi slet ikke endnu. Der vil ikke kunne træffes beslutning til juni, siger kommunens tekniske direktør, Rikke Jensen, til Folketidende.
At få udsat beslutningen er netop, hvad repræsentanterne for de tre øer kæmper for.
Udsigten til, at tre færger - en til hver ø - skal reduceres til to, og at der måske skal indføres "trekantssejlads" mellem to af øerne - Femø og Askø - og Kragenæs, og at Askø måske fremadrettet skal betjenes fra Kragenæs i stedet for Bandholm, mødes med bekymring af øboerne.
Teknisk direktør Rikke Jensen siger, at det har været en svær proces, da øboerne ikke har villet acceptere præmissen, at det er nødvendigt at spare på færgedriften, for at kommunen kan betale af på en ny el-færge, og det har ifølge hende stået i vejen for en konstruktiv proces.
- I stedet for at kunne tale om konkrete eksempler har vi måttet tale om "byggeklodser" og forskellige instrumenter, der kan tages i brug, og nogle af dem vil øboerne bedre kunne leve med end andre.
Ifølge Rikke Jensen er der fire hovedinstrumenter: strengsejlads, at fjerne afgange, hvor der er færrest passagerer - eksempelvis ved at sejle mindre om vinteren end om sommeren, differentieret billetpris og afgange, hvor der kun er passagerer med, altså ikke køretøjer.