VEJRØ: Egentlig er der nogenlunde lige så langt fra Kragenæs til Vejrø som til Femø.
Men hvor færgen til Femø er 55 minutter undervejs, klarer Vejrøs lille Targa-passagerbåd turen på 25 minutter.
For fuld kraft surfer den over bølgerne, men undervejs brænder den en masse diesel af.
Det harmonerer dårligt med Vejrø Resorts store klimaambitioner, så minifærgeren - der kan have 12 passagerer med - er på vej til at blive udfaset.
En ny og elektrisk hydrofoil-færge er bestilt. Den skal bygges på Tuco Yacht Værft i Faaborg, mens hydrofoil-teknikken monteres på værftet Artemis Technologies i Belfast.
Minifærgen bliver cirka 12 meter lang og kan ligesom den gamle medtage 12 passagerer.
- Det bliver den første af sin art i Danmark, fortæller Vejrø Resorts kaptajn, Espen Andersen.
Den kommende færge vil ikke kun betyde, at Vejrø Resort tager endnu et skridt på vejen mod at blive CO2-neutral, men også give nye muligheder.
En hydrofoil-færge har nemlig en slags vandski, der kan hæve skroget.
Det mindsker friktionen og betyder også, at færgen kan sejle i højere bølgegang, og dermed vil den efter behov kunne stævne ud fra Karrebæksminde, hvor forholdene i dag er for barske til dieselfærgen.
Det vil også gøre Vejrø Resort endnu mere attraktiv for kunder fra hovedstadsområdet, da de så ikke behøver at køre til Kragenæs.
Men Vejrø Resort har stadig behov for en forbindelse til Vejrø, hvor resortet driver et bed and breakfast med seks værelser.
Hydrofoilbåden bliver efter planen leveret en gang næste år.