FEMØ/ASKØ: Tilbage i september godkendte Lolland Byråd strategien for Fremtidens færgefart, og at der skal købes en ny el-færge til afløsning af færgen "Femøsund," der sejler mellem Kragenæs og Femø. Senere skal færgen også betjene Askø.
Undervejs er der stillet spørgsmålstegn ved hvilken fremdriftsmetode, der ville være den mest velegnede. Blandt andet blev rapsolie kastet ind i debatten sammen med e-metanol, og kommunens administration har derfor fået civilingeniør og skibsteknisk ekspert Hans Otto Kristensen til at foretage en vurdering af kendte teknologier.
Hans firma, HOK Marine, konkluderer, at Lolland Kommune vil opnå den bedste, langsigtede økonomi, forsyningssikkerhed og emissions-reduktion, hvis der holdes fast i den løsning, der er givet tilsagn til fra Trafikstyrelsen, nemlig en ny el-færge, hvor der er isat metanol-generator/er til nødforsyning.
HOK Marineconsult har foretaget en vurdering af kendte teknologier i forholdt til emissioner, driftsøkonomi samt fremtidig forsyningssikkerhed for olie, el og e-metanol som fremdriftsmidler.
Det har dog været problematisk at indhente pålidelige priser for e-metanol hvor produktionen i disse år undergår voldsom teknologisk udvikling, skriver Hans Otto Kristensen.
Han skal mandag præsentere sin rapport for politikerne i klima-, teknik-, og miljøudvalget, hvorefter politikerne skal træffe et valg.