LOLLAND-FALSTER: Det er sort røg, der kommer ud af udstødningsrørene på busserne i Lolland Kommune. Mens regionens øvrige kommuner er langt med den grønne omstilling af busdriften, halter Lolland Kommune nemlig langt efter.
I Lolland Kommune kører over 90 procent af busserne således på fossil brændsel, mens det i eksempelvis Guldborgsund Kommune er mindre end 15 procent. Det viser en opgørelse fra trafikselskabet Movia.
Og omstillingen af busserne i regionen fortsætter. Søndag sendte Movia således 41 nye elbusser på gaderne i Brøndby, Glostrup, Helsingør, Herlev, Hvidovre, Københavns og Rødovre Kommuner samt i Region Hovedstaden - men altså ikke i Lolland Kommune, der dermed sakker endnu længere bagud i forhold til resten af regionen.
Grønne busser
- I 2019 indledte Movia en omstilling til emissionsfri busdrift.
- Søndag indførte Movia 41 nye elbusser fordelt på 12 buslinjer i syv kommuner og Region Hovedstaden. Det vil reducere udledning af CO2 med 2.600 tons om året (opgjort efter "tank-til-hjul"-princippet).
- Med idriftsættelsen af 41 nye elbusser vil Movia være oppe på 470 elbusser. Det svarer til 36 procent af Movias busser.
Droppede biodiesel
De lollandske busser har dog tidligere været grønnere, end de er i dag.
- Busserne i Lolland Kommune, som ikke allerede er emissionsfri (det vil sige elbusser), blev i 2019 udbudt med krav om fossilfri drift, og busserne kørte også fra juli 2021 til februar 2023 fossilfrit med HVO-biodiesel. På grund af en kraftig stigning i prisen på HVO-biodiesel set i forhold til almindelig diesel traf Lolland Kommune imidlertid i februar 2023 beslutning om at omstille til almindelig diesel. Busserne vil derfor også kunne stilles tilbage til fossilfri drift, når udviklingen i prisen på HVO-biodiesel måtte gøre det relevant for kommunen, fortæller Movias kontraktchef, Jeppe Gaard.
Og udviklingen i priserne indikerer, at tiden for et sådant skift tilbage til biodiesel kan nærme sig.
- Alt er blevet billigere siden sidste år - også HVO-biodiesel. Det er faldet betragteligt, så de skulle måske overveje at køre grønt igen, fortæller indkøbsdirektør Anne Holm fra energiselskabet OK.
Anne Holm. indkøbsdirektør, OKAlt er blevet billigere siden sidste år - også HVO-biodiesel.
Lidt afhængigt af, hvordan man opgør det, og hvor store mængder man er parat til at købe, skønner hun, at priserne er faldet 20-30 procent, siden de toppede. Det skyldes ikke mindst, at der er kommet flere leverandører, og at Sverige og Norge har skåret ned på deres forbrug.
- Fremadrettet forventer vi mere udbud, men også en større efterspørgsel, fordi man efterhånden begynder at kigge på at brude det som flybrændstof. Så om det bliver billegere fremadrettet er svært at spå om, men lige nu ser priserne ud til at falde, vurderer hun.
Fra 243 til 180
Hos Movia ønsker man også at komme væk fra den sorte diesel. På et møde i Movias bestyrelse 3. november lød det i sagsfremstillingen:
"Administrationen vil anbefale kommunerne at vende tilbage til HVO-biodiesel, hvis prisforskellen mellem HVO-biodiesel og almindelig diesel falder til under 180 indekspoints. Prisforskellen (...) var i oktober 2023 243 indekspoint."