LOLLAND: Det store flertal af politikerne i økonomi- og erhvervsudvalget valgte på deres møde torsdag at følge den enstemmige indstilling fra kollegerne i klima-, teknik- og miljøudvalget vedrørende Strategi for Fremtidens Færgefart i Lolland Kommune.
En frelsende engel, der gør det hele mere acceptabelt for øboerne, dukker næppe op.
FolketidendeEn frelsende engel, der gør det hele mere acceptabelt for øboerne, dukker næppe op.
I økonomiudvalget stemte den konservative Henrik Jacobsen dog imod flertalsindstillingen, der nu går videre til Lolland Byråd.
Henrik Jacobsen (C) ønsker muligheden for ekstern finansiering af en ny færge grundigere undersøgt og møder desuden med et udspil om to nye færgehavne og ændrede sejlruter.
Bag flertallets indstilling står nu Socialdemokratiet, Venstre, SF og Din Stemme samt løsgængeren Per Kim Nielsen.
Flere færgeafgange
Enhedslistens og Lokallisten Lollands tilsammen to byrådsmedlemmer er ikke repræsenteret i de to udvalg, men de vil formentlig ikke - eventuelt samme med Henrik Jacobsen - kunne rokke ved den massive flertalsindstilling.
I høringsfasen er der blevet lyttet til bekymringen fra Lollands småøer og foretaget justeringer af oplægget, der især kommer Fejø til gode.
Strategien tilpasses med flere færgeafgange - svarende til 1.300 flere mandskabstimer - end det foreslåede, for bedre at imødekomme erhverv, pendlere, skolebørn, hjemmepleje og sommerhusgæster med videre.
Strategien tilpasses således, at det fortrinsvist er "MF Christine," der betjener Fejø på alle ordinære afgange.
Bandholm Havn bevares i et år
Strategien tilpasses også sådan, at den fulde ændring af sejlruten til Askø først træder i kraft den 1. januar 2025. I 2024 vil der i vintermånederne være enkelte afgange i sejlplanen, der sejles fra Kragenæs, hvorimod det i sommermånederne vil være alle afgange, der sejles fra Kragenæs.
Endvidere tilpasses strategien, så Askøfærgen sejler videre, indtil den er udtjent. Dog kun til senest 2030. Den skulle være solgt, når en ny el-færge er i drift. Klima-, teknik- og miljøudvalget skal følge udgifterne til vedligeholdelse løbende, og vil komme med anbefaling til økonomi- og erhvervsudvalget om den fremtidige betjening af Askø i god tid, inden færgen skal lægges op.
Strategiens anbefaling om at igangsætte et arbejde omkring billettering, betalingsmodul, prisstruktur med videre fastholdes og suppleres af en anbefaling om konkret at hæve prisen på de ekstra afgange, der indsættes til at betjene sommerhusgæsterne.
Strategiens anbefaling om at nedlægge døgnbemandingen på beredskabsfærgen den 1. januar 2024 fastholdes. Hvis de bemandingsmæssige forhold kræver det, vil døgnbemandingen blive nedlagt inden.