Kilometervis af lastbiler som står stille på motorvejen, side om side med feriepakkede biler, hvor utålmodige turister kigger langt efter næste mulighed for at sætte bilen i gear og trille nogle få meter.
Sådan har mange oplevet turen mod færgen i Rødbyhavn, når sommerferietrafikken har været på sit værste, men sådan skal det ikke være fremover.
Derfor lægger Scandlines i disse dag sidste hånd på en stor ombygning af hele færgeterminalen i Rødbyhavn. Et projekt man begyndte på sidste år, og som er den mest omfattende ændring af havnen, siden den blev indviet i 1963.
- Gennem årene er bilerne blevet større, men det gælder især for lastbilerne, der er blevet både tungere og længere, siger projektleder Nicolai Træde Vestergaard, men også antallet af rejsende er steget i takt med, at Scandlines har fået flere og flere afgange.
Kapaciteten er markant udvidet
Inde i opmarchområdet, hvor bilister og lastvognschaufførerne venter på at komme med færgen, er der blevet langt mere plads. Det er grunden til, at Scandlines ikke forventer nogen større køer på motorvejen i fremtiden.
De tidligere 15 baner, hvor af den ene faktisk slet ikke var i brug , er nu blevet udvidet til 19. Det betyder, at kapaciteten i havnen er udvidet med 65 procent, fra 4.670 meter til 7.720 meters opmarchbaner. Samtidig er alle baner rettet ud, så bilerne ikke skal slange sig på vej mod den rette venteplads.
- Den større kapacitet i havnen gør, at vi hurtigt kan tømme motorvejen i højsæsonen. Dermed kommer der ikke til at holde biler i tomgang ude på motorvejen, og vi styrker den grønne agenda, forklarer Nicolai Træde Vestergaard.
Allerede sidste år lykkedes det at komme gennem højsæsonen uden store kødannelser på motorvejen ved Rødbyhavn.
Indfører nummerpladescanner
Scandlines arbejder samtidig på et helt nyt system ved betalingsanlægget. Her vil nummerpladescannere, sammen med kameraer gøre, at bilisterne ikke længere skal holde stille for at lave manuelle indtastninger, selv om de har bestilt billetten på forhånd.
Nummerpladescanneren finder hurtigt bookingen, og kameraer tæller antallet af personer i bilen. Det gør at man hurtigt kan køre til den bane, som man skal vente i. Har man ikke booket en billet, vil scannerne måle bilen, og i stedet for finde den bedste pris for at komme med færgen.
- Lige her er vi ikke first movers, men til gengæld er vores teknik den sidste nye, og altså med til at tælle vores passagerer, siger kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen om nummerpladescanneren.
Antallet af personer i bilen har ikke betydning for billettens pris, men handler om sikkerhed på færgen, så Scandlines ved præcist hvor mange, der er om bord.
Det nye system i betalingsanlægget forventes at være implementeret inden udgangen af 2024.