Fremtidens færgestrategi i Lolland Kommune skal nu også drøftes i Folketinget.
Folketingsmedlem Jette Gottlieb, der er landdistrikts- og ø-ordfører for Enhedslisten, har stillet spørgsmål til indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V). Spørgsmålet lyder, om ministeren mener, "at det er acceptabelt, at indkøb eller leasing af miljøforsvarlige færger fører til ringere færgedrift - jævnfør ”Procesplan for Fremtidens Færgedrift” fra Lolland Kommune?"
Det har ikke været muligt for Folketidende at få en uddybende kommentar fra Jette Gottlieb om baggrunden for hendes spørgsmål. Hun svarer ikke på henvendelser.
Til orientering for indenrigsministeren medsender Jette Gottlieb et notat fra 28. juli 2022 fra Lolland Kommune til Indenrigsudvalget: Procesplan for Fremtidens Færgefart.
I notatet står der:
- Økonomiudvalget godkendte den 8. juni et beslutningsforslag vedrørende Fremtidens færgefart, der igangsætter en proces, hvor der skal udarbejdes en mere langsigtet strategi på færgeområdet. Samtidig med at færgestrategien sikrer låneoptagelse til en ny færge på den korte bane, skal strategien sikre en driftsbesparelse på den længere bane: ”Fremtidens færgefart".
Tre gamle færger
Lolland Kommune har ansvaret for færgefarten til Fejø, Femø og Askø. I dag ejer kommunen fire færger, hvoraf de tre er gamle og bør udskiftes inden for en overskuelig tidshorisont. Samtidig er færgedriften baseret på olie, hvilket medfører en betragtelig klimabelastning, ligesom man i forbindelse med en kommende skattereform vil blive pålagt øgede CO2-afgifter.
For at sætte skub i omstillingen af færgefarten søgte Lolland Kommune i november 2021 en statslig pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger og fik et tilsagn på godt 26 millioner kroner. Prisen for en ny el-færge anslås at være 106 millioner kroner, hvorfor kommunen skal medfinansiere cirka 80 millioner kroner.
Der er ingen tvivl om, at der er behov for at skifte den ældste færge, "Femøsund", ud til en ny og grøn el-færge, men investeringen på 80 millioner kroner skal samtidig være startskuddet på en proces, hvor færgefarten moderniseres, og driftsomkostningerne nedbringes med 5 til 10 millioner kroner årligt.
Færre færger og afgange
Det vil indebære færre færger, ændrede ruter og færre afgange.
Lolland Kommune har i dag et højt serviceniveau i form af flere afgange end sammenlignelige kommuner. I fremtiden skal serviceniveauet balanceres, ligesom driftssikkerheden skal forbedres. Det betyder også investering i ombygning af færgelejer og tilpasning af den eksisterende flåde, så alle færger kan anløbe alle havne.
Økontaktudvalget involveres tæt i en proces, hvor ovenstående pejlemærker omsættes til en egentlig færgestrategi, orienterer kommunen videre Indenrigsudvalget om.