Scandlines er i gang med at opruste til en mere klimavenlig fremtid på Femern Bælt og konkurrence med den kommende Femern Bælt-tunnel.
Rederiet bygger en ny 100 procent eldrevet fragtfærge til overfarten mellem Rødby og Puttgarden, og i weekenden var der stabelafløbning på værftet i den tyrkiske by Cemre, hvor færgen blev søsat.
Der går dog noget endnu, før færgen er klar til at blive sat i drift i Femern Bælt. I første omgang blev skibsskroget sendt fra beddingen og ud i havet, hvor slæbebåde sørgede for at trække den hen til udrustningskajen, hvor en stor del af det resterende arbejde skal laves, skriver Scandlines i en pressemeddelelse.
Bagefter skal færgen i dok igen - blandt andet for at blive malet i Scandlines' farver. Den nye fragtfærge får navnet "Futura".
- Med Futura gør vi det muligt at tage turen helt uden direkte udledninger, for færgen sejler udelukkende på elektricitet. Samtidig har vi et skarpt fokus på, at hele rejsen skal være tiden værd - så vi har også arbejdet med at gøre oplevelsen ombord endnu bedre, siger Carsten Nørland, Scandlines CEO, i pressemeddelelsen.
Han understreger, at byggeriet af den nye færge også skal ses som et udtryk for, at rederiet ikke har tænkt sig at lægge til kaj permanent, når den faste Femern Bælt-forbindelse åbner.
- Vi tror på en fremtid for færgerne. Når vi investerer i en el-færge til mange millioner, er det både fordi, vi har et ansvar for vores omverden, og fordi vi er overbeviste om, at der er brug for rejser, som ikke bare foregår bag rattet på en motorvej. Det gælder i øvrigt både for fragtchauffører, familier på vej på ferie og dem, der bare skal ned og købe stort ind, siger han i pressemeddelelsen.
Den nye fragtfærge navngives officielt til næste år, når den indsættes.
Scandlines nye elfærge:
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Investering: 80 millioner euro