ASKØ/LILLEØ: En lille håndfuld private aktører har henvendt sig til Lolland Kommune og vist interesse for at overtage færgeruten til Askø. Det sker med henblik på fortsat at sejle på ruten mellem Bandholm og Askø med færgen.
De interesserede har haft møde med borgmester Holger Schou Rasmussen og formanden for klima-, teknik- og miljøudvalget Tine Vinther Clausen og repræsentanter fra kommunens administration i januar, og siden har kommunen sat arbejdet med ændringer i opmarchområdet i Kragenæs i bero.
Det var ellers meningen, at Askøfærgen skulle have sejlet mellem Kragenæs og Askø - i stedet for Bandholm - med sommersejlplanens ikrafttræden 1. maj.
Mange uafklarede ting
Per Skov Madsen, der er formand for fritidshusejerne i Askø Strandvig Grundejerforening, bekræfter på Folketidendes gæt, at han er en af dem, der prøver at redde færgefarten mellem Bandholm og Askø:
- Vi er lidt tavse omkring det, for der er masser af især administrative ting, der skal på plads. Blandt andet skal vi starte et rederi, og der er mange spørgsmål, der skal afklares.
- For eksempel: Hvem skal sejle, når Askøfærgen er på værft. Kan vi og Lolland Færgefart dække hinanden ind? Og hvad skal Askøfærgen koste? Det ønsker Lolland Kommune, at en skibsmægler skal give et bud på. Vi skal også rejse et større millionbeløb til køb af færgen og til en kapitalgaranti, oplyser Per Skov Madsen.
Offentligt udbud nødvendigt
Hvis Askøoverfarten skal overgå til private og have andel i statens paragraf 20-tilskud og Blå landevej- tilskuddet med mere, skal overfarten i et offentligt udbud, hvor andre også har mulighed for at byde.
- Det vil koste kommunen et par millioner kroner i sagsomkostninger, oplyser Per Skov Madsen.
- I sagsfremstillingen om færgefarten til klima-, teknik- og miljøudvalgets møde mandag 11. marts, kan vi se, at kommunens administration nu skriver, at der er behov for en tilkendegivelse fra os senest 30. marts, for at kommunen kan komme videre med implementering af færgestrategien og planlægge forholdene i Kragenæs.
- Inden 30. marts kan vi ikke nå at lave et rederi og rejse kapital til det, så vi vil prøve at få rykket den dato, siger Per Skov Madsen.
Per Skov Madsen.Inden 30. marts kan vi ikke nå at lave et rederi og rejse kapital til det, så vi vil prøve at få rykket den dato.
Kredsen af private har også haft kontakt til Færgesekretariatet, der servicerer færgerne til småøerne og med Business Lolland-Falster, der kan hjælpe med at udarbejde en forretningsplan. De har desuden været i kontakt med andre privatejede rederier, der sejler til danske småøer, og som der kan trækkes erfaringer fra eller eventuelt samarbejdes med.
Kan spare 29 millioner i Kragenæs
- Vi synes selv, at vi møder med et godt tilbud. For det vil koste 29 millioner kroner at gøre Kragenæs Havn klar til Askøfærgen med et ekstra færgeleje, opmarchbåse og en uddybning af sejlrenden. Desuden skal Lolland Færgefart bruge over en million ekstra om året til brændstof, hvis Askøfærgen skal sejle fra Kragenæs i stedet for Bandholm, fordi distancen er en halv gang længere, påpeger Per Skov Madsen.
Per Skov Madsen er selv sømand, vil kunne sejle Askøfærgen, og har dermed basal viden om skibe og skibsfart og vil kunne træde ind som en aktiv del af rederiet.