NAKSKOV: I de senere år har Stormarkskolen til stor ærgrelse for både forældre til skolesøgende børn og skolen selv måtte nøjes med at oprette én klasse på 0. årgang, selvom der faktisk har været søgning til to.
Det gjaldt også i år, hvor i alt 36 forældre ønskede, at deres små skolestartere skulle begynde i skole på Stormarkskolen. 12 af disse forældre var imidlertid bosat uden for skolens distrikt - og da klasser kun må fyldes op med børn bosat uden for distriktet, ikke oprettes til dem - fik kun fire af disse12 tildelt plads.
Otte måtte altså afvises, og det uanset at halvdelen af dem havde ældre søskende gående på Stormarkskolen. Det udløste selvsagt frustration for de berørte familier. Nogle valgte at trække deres ældre børn ud af skolen og i stedet søge private tilbud til samtlige deres børns skolegang. Andre løb Stormarkskolen på dørene i et forsøg på at finde oversete åbninger, oplyser lederen af indskolingen, Lene Elise Andersen.
En efterhånden gentagen og fastlåst situation som af flere omgange har udløst debat om skoledistrikternes inddeling, reglerne for indskrivning i Lolland Kommune og de to Nakskov-skolers indbyrdes fremtid. Ikke mindst i en tid med faldende børnetal.
Glædeligt nyt
Men nu er der sket glædeligt nyt for Stormarkskolen - og muligvis også for de skuffede forældre, der måtte være parat til at ændre på deres børns skolegang, uagtet at skoleåret er påbegyndt. For 1. august flyttede en familie fra Næstved til Stormarkskolens distrikt med ønske om at lade deres barn begynde i 0. klasse, hvorved klassekvotienten steg fra det maksimale 28 elever til 29.
- Vi valgte derfor at søge om dispensation til straks at kunne oprette to 0. klasser, fortæller Lene Elise Andersen, leder af indskolingen på Stormarkskolen.
I stedet for som normalt først at gøre det fra efterfølgende skoleår af, forklarer hun.
Den dispensation blev givet, så nu er 0. årgang få uger inde i skoleåret blevet delt i 0.c og 0.d med ledige pladser til følge.
- Siden vi fik dispensationen har vi fået to nye elever, som kom fra de private tilbud. Heraf var den ene iblandt de otte tidligere afviste, fortæller hun.
Indskolingsleder Lene Elise AndersenSiden vi fik dispensationen har vi fået to nye elever, som kom fra de private tilbud. Heraf var den ene iblandt de otte tidligere afviste.
Hun understreger, at forældrene ikke opdagede muligheden, fordi de har stået på venteliste. Sådan en må skolen nemlig ikke lave. De opdagede det, fordi de har været vedholdent opsøgende.
- Og skolen må gerne holde forældre orienterede, oplyser hun.
Så nu er 0. årgang oppe på 31 elever med plads til flere. Hun forestiller sig dog ikke, at mange flere vil komme til fra de øvrige skoler.
- De fleste lader jo deres børn blive der, hvor de er startet, siger hun.
Til gengæld er det formodningen, at der vil komme flere tilflyttere til skolens distrikt.
- Vi får nemlig flere og flere henvendelser på grund af de nye byggegrunde i kvarteret her, siger hun.
Pædagogiske årsager
Ifølge indskolingslederen er dispensationen dog primært søgt og tildelt af pædagogiske årsager, fordi en klasse på 29 er en meget stor klasse at begynde sin skolegang i. Netop derfor havde skolen også valgt at lade eleverne i 0. klasse bliver undervist af to lærere i samtlige timer på skoleskemaet, ligesom de var placeret i to lokaler med en fløjdør imellem, som nemt kunne dele de mange mange elever i to mindre grupper, oplyser hun.
Opdelingen i to regulære 0. klasser var derfor hurtig at effektuere.
Forældrene har taget godt imod opdelingen. Indtil videre har de dog valgt, at de vil lave fælles sociale arrangementer, at uddeling ved fødselsdage sker til hele årgangen samt kun at nedsætte ét klasseråd, oplyser hun.
Regler for skoleindskrivning:
- Forældre har altid krav på, at deres barn optages i en folkeskole i det distrikt, hvor barnet bor eller opholder sig. Udgangspunktet er barnets folkeregisteradresse.
- Forældrene har der ud over krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg, hvis elevtallet i den enkelte klasse ikke derved overstiger 24.
- Hvis der er flere, der ønsker en skole end der er pladser, anvendes følgende kriterier i prioriteret rækkefølge for optagelse af børn, der bor uden for skoledistriktet:
- Distriktsbørn optages først
- Søskende til elever på skolen optages dernæst
- Nærmere boende går forud for fjernere boende