Fem skoler i Lolland Kommune og to i Guldborgsund Kommune er kommet i Styrelsen for Undervisning og Kvalitets (Stuk) søgelys, fordi skolerne ifølge styrelsen har "bekymrende kvalitet".
Ifølge DR er styrelsen bekymret over forskellige forhold på syv lokale skoler, som alle stammer fra skoleåret 2021/22. Det drejer sig om følgende skoler:
- Horslunde Landsbyordning (Lolland Kommune)
- Byskolen i Nakskov (Lolland Kommune)
- Maribo Skole, Blæsenborg-afdelingen (Lolland Kommune)
- Søllested Landsbyordning (Lolland Kommune)
- Østofte Landsbyordning (Lolland Kommune)
- Møllebakkeskolen i Horreby (Guldborgsund Kommune
- Ellekildeskolen i Sakskøbing (Guldborgsund Kommune)
Som det ses af faktaboksen herunder, er det nogle forskellige, specifikke forhold, som vækker bekymring hos Stuk og derfor har givet anledning til, at styrelsen kort før sommerferien sendte et såkaldt bekymringsbrev til både Lolland og Guldborgsund kommuner.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er bekymret over følgende forhold:
Horslunde Landsbyordning: 5,2 i samlet karaktergennemsnit af de bundne opgaver i 9. klasse.
Byskolen, Nakskov: 6,3 i samlet karaktergennemsnit af de bundne opgaver i 9. klasse
Maribo Skole, Blæsenborg-afdelingen: Et (overstreget) antal procent gode elever i nationale test i dansk, læsning, på6. klassetrin.
Søllested Landsbyordning: Et (overstreget) antal procent gode elever i nationale test i dansk, læsning på 6. klassetrin. Et (overstreget) antal procent gode elever i nationale test i matematik, på 6. klassetrin.
Østofte Landsbyordning: Et (overstreget) antal procent gode elever i nationale test i dansk, læsning på 6. klassetrin.
Møllebakkeskolen, Horreby: 6,3 i samlet karaktergennemsnit af de bundne prøver i 9. klasse
Ellekildeskolen, Sakskøbing: 55,4 procent af skolens elever har mere end 10 procents fravær.
Det er ikke kun de to lokale kommuner, der har fået bekymringsbreve. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har sendt lignende breve til 35 andre af landets 98 kommuner.
Det er første gang, at styrelsen sender bekymringsbreve ud, og ifølge DR Nyheder sker det som følge af en ændring af folkeskoleloven, som trådte i kraft 2. juni. Ændringen pålægger børne- og undervisningsministeren årligt at trække en såkaldt udviklingsliste over folkeskoler, der "har behov for styrket opmærksomhed på deres udvikling for at undgå vedvarende dårlig kvalitet", skriver DR Nyheder.
Men formanden for de danske skoleledere, Claus Hjortdal, mener ikke, at den nye praksis fører noget godt med sig. Tværtimod.
- Det giver ikke mening. Det flytter ikke noget ude på skolen. Skolelederne kigger på brevet og tænker: "Nå, det ved vi godt. Vi gør noget ved det. Hvorfor skal vi også have det af vide af staten"?
- At føre ekstra tilsyn, er jo bare et udtryk for mistillid på, at kommunerne ikke gør noget ved det. Det passer ikke, siger han til DR Nyheder.