HORSLUNDE: Hug for fejl og mangler og en fremstrakt hånd. Høringssvaret fra fællesbestyrelsen for Horslunde Landsbyordning til spareforslagene BSU10 om nedlæggelse af skolen, BSU12 om nedlæggelse af udskolingen på skolen og BSU23 om tilpasning af antal skoletilbud i Lolland Kommune, hvor resultatet i Horslunde vil være at kun dagtilbuddet bevares, rummer det hele.
Huggene gives til administrationen for at give politikere i børne- og skoleudvalget et fejlagtigt grundlag at træffe beslutninger ud fra, når det gælder den igangværende proces med at lægge budgettet for 2023 og overslagsårene frem til 2026.
- Vi vil som bestyrelse gerne understrege, at vi er fuldt ud bevidste om, det ikke er jer politikere, der har udarbejdet sparekataloget, men kommunens administration. Det betyder, at både retoriske uskikke og direkte fejl ikke kan tilskrives jeres politiske arbejde med at effektuere jeres politik. Det er administrationen, der ejer disse fejl og mangler, skriver fællesbestyrelsen i høringssvaret.
Fællesbestyrelsen for Horslunde LandsbyordningDet er administrationen, der ejer disse fejl og mangler.
Fællesbestyrelsen erklærer sig samtidig bevidst om Lolland Kommunes udfordringer med et vigende børnetal og forstående overfor børne- og skoleudvalget ønske om at tilpasse skolestrukturen, så den understøtter fremtidens behov.
Det skal blot ske på et fyldestgørende og korrekt grundlag, fremgår det.
- Vi ønsker som bestyrelse at rette opmærksomheden mod, at det er rigtig vigtigt, at de rigtige beslutninger tages, og de tages altså nu engang bedst på det rigtige grundlag, og det finder vi ved at gå i dialog, skriver fællesbestyrelsen endvidere.
Den appel om dialog udgør den fremstrakte hånd.
- Vi rigtig gerne sidde med i en arbejdsgruppe, siger formanden for fællesbestyrelsen Leif Utermöhl.
Kritik af beregninger
Blandt kritikpunkterne er beregningen af, hvor meget en elev på Horslunde Landsbyordning koster Lolland Kommune i forhold til gennemsnittet. Her medregner administrationen nemlig udgiften for rengøring af hele matriklen, uanset at den både rummer landsbyordningen og Specialskolen. Den medregner også betalingen for specialpladser betalt af andre kommuner. Det betyder, ifølge fællesbestyrelsen, at prisen per elev bliver cirka 25 procent for høj. En markant fejlmargen, når politikerne i spareforslag BSU23 bliver præsenteret for, at prisen per elev på Horslunde Landsbyordning ligger 49 procent over gennemsnittet.
Dermed er prisen stadig højere, medgiver formanden, men ikke så meget højere, som det fremgår af spareforslaget.
Et andet kritikpunkt er, at Ravnsborghallen indgår i den estimerede udgift for renovering af skolen.
- Ravnsborghallen er ikke en skolehal, derfor er vi uforstående over, at prisen for renovering af skolen skal være inklusive hallen, lyder det i høringssvaret.
Landsbyordningen er blot en af mange, der benytter hallen, påpeger formanden.
- Det gør desuden Horslunde Realskole, oplyser han.
Den sammenblanding af renovering af skole og hal får fællesbestyrelsen til at stille spørgsmål ved intensionen bag:
- Er det for at kunne vise en urealistisk høj pris?
Endnu et kritikpunkt er oplysningen i spareforslagene til politikere om, at bygningerne i Horslunde Landsbyordning kun er vurderet sikret i to år efter udbedringen i sommeren 2021.
- Det har vi ikke kunnet finde dokumentation for, siger formanden og bemærker, at han var formand for teknisk udvalg, da udbedringen fandt sted.
- Jeg husker, at vi fik at vide, at det drejede sig om en årrække, ikke kun to år.
Men selvfølgelig skal bygningerne være sikre, understreger han.
Administrationens bedste bud
Direktøren for Skole og Dagtilbud i Lolland Kommune vil gerne kommentere kritikken i høringssvaret overordnet, men ikke i detaljen.
- Ganske kort er beregningerne administrationens bedste bud, og som sådan ser vi ikke fejl og mangler. Men med andre forudsætninger får man givetvis andre resultater, siger direktør Lars Povlsen Jensen.
Adspurgt hvorfor hallen er medtaget i prisen for renoveringen af skolen, nøjes han med at understrege at spareforslagene kun er oplæg til den politiske proces.
- Vi har taget de data med, som vi mener er relevante.
Udover høringssvaret fra fællesbestyrelsen fra Horslunde Landsbyordning venter en lang række af høringssvar fra skolebestyrelser, medarbejderudvalg med flere under dagsordenens punkt syv, når børne- og skoleudvalget mødes torsdag eftermiddag i denne uge.
Fællesbestyrelsen for Horslunde Landsbyordning håber, at de beslutninger, der ender med at blive truffet af politikerne, vil basere sig på et inddragende samarbejde, så de bliver både gode, holdbare og visionære.
Ifølge Leif Utermöhl er der ikke noget, der er sikkert endnu:
- Hvis politikerne virkelig ville afvise spareforslagene om lukning, havde de taget dem ud af sparekataloget. Derfor er det vigtigt for os at få gjort opmærksom på, at nogle af de oplyste tal er forkerte, og så håber vi ellers fremadrettet at blive inviteret til dialog.
For som han også har udtrykt det:
- Præcis som når vi siger, at: En god landsby laver vi sammen. Så siger vi også: En god skolestruktur laver vi sammen.
Øvrige pointer:
Fællesbestyrelsen for Horslunde Landsbyordning har også disse pointer mod lukning af skolen eller lukning af udskolingen:
- Vi skal glæde os over det gode, der er ved Lolland i stedet for at gøre som andre, der centraliserer og bygger store skoler. Vi (har) en stor geografisk sammensætning af små landsbysamfund. Det skal vi glæde os over og være stolte af. Det handler desuden ikke kun om bygninger, men også om pædagogik, Nogle børn lærer bedst i små miljøer.
- Specialskolens elever vil miste muligheden for at deltage i dele af undervisningen i landsbyordningen, hvis skolen eller udskolingen lukkes.
- Erfaringen fra blandt andre Dannelunde Skole viser, at et bevaret dagtilbud lukker indenfor en overskuelig tidshorisont, hvis skolen lukkes.
- Landsbyordningens besparelser på vedligehold og varme efter renovering bør medtages i den samlede betragtning.