NAKSKOV: - Det er da forfærdeligt, at projektet med udretningen af sejlrenden er blevet så meget dyrere, men hele Nakskov Havn og baglandet, hvor grønne bio-industrier nu vil etablere sig, er så vigtigt, at vi skal videre med det.
Sådan siger formanden for klima-, teknik og miljøudvalget Tine Vinther Clausen (V) og begrunder dermed, at udvalget anbefaler overfor byrådet, at der skal optages et lån på yderligere 47,7 millioner kroner til også at gøre sejlrenden til og fra Nakskov Havn bredere. Konkret ti meter bredere på hele strækningen, 13,2 kilometer, fra anduvningsbøjen i Langelands Bælt.
Med det nuværende renteniveau vil det medføre en årlig ydelse på 2,7 millioner kroner 25 år frem.
En krog i den nye fremtid
- Men vi er jo i en situation, hvor vi som politikere skal tilpasse med den ene hånd, og med den anden sidder vi med et kæmpe potentiale, vi ikke har set før. Så vi er både begejstrede over erhvervsmulighederne og dybt frustrerede over nedskæringerne på andre kommunale områder, siger Tine Vinther Clausen, der fortsætter:
- Nu har vi mulighed for at investere i fremtidens Lolland, og Nakskov Havn skal være vores krog ind i den nye fremtid - men der er en hård vej derhen til.
- Vedrørende Nakskov er det jo helt unikt i forhold til andre havnebyer med erhvervshavn, at vi har en smuk by på den ene side og adskilt derfra industriarealer på den anden side, og det er helt tosset, hvis vi ikke udnytter det optimalt i fremtiden, siger udvalgsformanden.
Hvad så hvis det går som i 2010, hvor Vestas lukkede sin daværende vingefabrik i Nakskov og 430 medarbejdere mister deres arbejdsplads. Er de mange millioner til sejlrenden så også godt givet ud?
- Selv om worst case sker, og en af industrierne må lukke, så vil der være de andre industrier, så det giver god mening at investere i Nakskov Havn, forsikrer Venstrepolitikeren.
Tine Vinther Clausen (V)Selv om worst case sker, og en af industrierne må lukke, så vil der være de andre industrier, så det giver god mening at investere i Nakskov Havn.
- Men derfor kan jeg da godt føle mig revet i stykker over de potentialer, der er, og de hårde beslutninger, som vi som politiker må tage på andre områder, tilføjer Tine Vinther Clausen.
Kommunal havn
Nakskov Havn har siden 2014 været en kommunal havn, og der er gennem en årrække sket en udvikling indenfor den maritime verden mod større skibe og dermed også større krav til de havne, som fortsat drives som erhvervshavne.
Og forventningerne til fremtiden omkring Nakskov Havn er altså steget til et helt nyt niveau. Dels som en nøglespiller som vindmølleproducerende havn og som udgangspunkt for virksomheder bag den grønne omstilling. I dag estimeres Nakskov Havn at have betydning for 2.000 arbejdspladser.
Så to dumme sving i sejlrenden sydvest for Enehøje skal rettes ud, og så skal sejlrenden i en etape to udvides.
Det har taget fire år at få godkendelsen, og nu er projektet blevet dyrere. Lolland Erhvervshavne fik tilbage i september 2018 en bevilling af Lolland Byråd på 22,3 millioner kroner til udretningen af sejlrenden,. I budgetaftalen for 2023 er den bevilling på baggrund af de store prisstigninger forøget med 18 millioner kroner til 40,3 millioner kroner.
Dertil kommer så nu ønsket om lånet på 47,7 millioner kroner til at gøre sejlrenden bredere.
Udretningen af sejlrenden forventes at foregå fra 1. oktober 2023 til 31. marts 2024 og udvidelsen af sejlrenden fra 1. oktober 2024 til 31. marts 2025.
Måske også ny kaj
Udviklingen af den grønne bio-industri kan aktualisere behovet for et kajanlæg til brug for tankskibe. Det skønnes at kunne etableres for cirka 40 millioner kroner og skal igangsættes, når der er sikkerhed for, at kajen kan finansieres med øgede havneindtægter - men så beder vi heller ikke om flere penge de næste ti år - medmindre aktiviteten udvikler sig overraskende positivt - lyder det fra erhvervshavnen til politikerne.