mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik

Sponseret

Annonce: Elcykler får folk til at cykle

I en verden med miljøet i stort fokus, er det vigtigt at vælge bæredygtige valg.




30. august 2018 kl. 13:06 Af STRØM Bike

Annonce

Bilen er danskernes foretrukne transportmiddel, men det er ligeledes et forurenende valg. Her er cyklen derimod et grønnere alternativ, der både er godt for miljøet og sundheden. Man får nemlig masser af god motion ved at stige op på jernhesten, samtidig med at man ikke forurener miljøet.
Dog kan det for mange være svært at være motiveret til at cykle i deres hverdag. Længere distancer, varierende terræn, dårlig kondi og tidspres kan alle være faktorer, der spiller ind i valget om bilen frem for cyklen. I dag ses der alligevel mange cykler på de danske veje – og især elcykler ses der flere og flere af.

En elcykel er motiverende for mange danskere
DTU Transport har lavet en undersøgelse, der viser, at en elcykel giver folk mere lyst til at cykle. Ejer man en elcykel, cykler man altså mere, end hvis man blot har en almindelig cykel med en såkaldt rugbrødsmotor. Derudover viser undersøgelsen også, at man cykler længere ture med en elcykel sammenlignet med den typiske cykel.
Den stigende popularitet af elcykler ses også i forbindelse med antal solgte elcykler. Faktisk er salget af elcykler tæt på at være fordoblet fra 2010 til 2016. I 2010 blev der solgt ca. 19.000 elcykler, mens der i 2016 blev solgt ca. 54.000. Dette viser tal fra Danske Cykelhandlere.
Specielt elcykel København(sponseret link) er populært, hvor masser af elcykler er i bybilledet. Flere og flere forretninger med elcykler dukker derfor op, og STRØM Bikes er en populær forhandler.
Udviklingen af antallet af elcykler på de danske landeveje er særdeles positiv, mener Cyklistforbundet. Klaus Bondam, Cyklistforbundets direktør, siger, at cyklisters rækkevidde udvides med en elcykel. Dette gør, at elcyklen bliver et alternativ for mange pendlere. Derudover kan mobiliteten omkring og i byområder ligeledes øges, hvilket også er en stor fordel ifølge Bondam.

Mindre CO2-udledning med elcyklen
En elcykel har en lille motor monteret, hvilket gør det nemmere at cykle. Når pedalerne trædes i, vil motoren hjælpe til, og cykelturen opleves knap så hård. Dette er især ideelt til personer, der har svært ved at cykle en almindelig cykel grundet dårligt kredsløb eller gangbesvær. Elcyklen er ligeledes perfekt for dem, der bor i meget bakkede områder, da motoren vil give et skub opad bakken.
Når elcyklen har en motor, udleder den CO2. Dog er CO2-udledningen betydeligt mindre end udledningen fra en bil. En mellemklassebil vil gennemsnitligt udlede 132 g CO2 pr. kilometer. En elcykel vil derimod gennemsnitligt udlede 12 g CO2 pr. kilometer. Dette skåner både miljøet, samt sparer samfundet penge. Der er dermed markant forskel på, om man tager bilen eller elcyklen til at transportere sig fra A til B.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: OLE K. LARSEN

Vores Jobcenter er blandt… 18. september 2018 kl. 19.09

AF: JOHN WENNERWALD

Ordentlighed tak! 16. september 2018 kl. 21.20

AF: MOGENS STIG MØLLER

Så står SU'en igen for skud. 16. september 2018 kl. 16.47

AF: RENE CHRISTENSEN

Borgere med hjerneskade… 13. september 2018 kl. 11.17

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens buket 11. september 2018 kl. 13.46

AF: BIRTHE LAURIDSEN

Hvorfor bor mennesker med… 10. september 2018 kl. 19.01

Annonce