Forbrugerne bliver sorteper, fordi der ikke er konkurrence nok på postområdet.
Det siger Dansk Erhverv, efter at forligspartierne bag postloven har ændret postservicen i Danmark, så det koster mere at få A-breve ud om mandagen og B-breve kan være fire dage om at nå frem.
- Der er ellers klar dokumentation for, at mere konkurrence på postområdet vil gøre det billigere for forbrugerne.
- Senest har regeringens egen Produktivitetskommission og også Konkurrencestyrelsen påvist betydelige problemer med manglende konkurrence på postområdet i Danmark, hvor Post Danmark dominerer markedet, siger Jakob Tietge, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv er som repræsentant for mange storkunder - herunder e-handelsvirksomheder og konkurrerende postvirksomheder - bekymret over den manglende konkurrence på postområdet.
- Det er forbrugerne, der bliver sorteper, når transportministeren (Henrik Dam Kristensen (S), red.) ikke ønsker en mere velfungerende konkurrence på postområdet, siger han.
Bag Post Danmark står PostNorden, og de tilbyder anderledes vilkår til deres svenske kunder, påpeger Jakob Tietge.
- Det synes vi ikke er rimeligt eller fornuftigt. Særligt ikke når man politisk nu lader PostNorden forringe postservicen i Danmark, siger Jakob Tietge.
Dansk Erhverv peger på, at Konkurrencestyrelsen for eksempel har påvist, at priserne for en almindelig pakke på en til to kilo er mellem 10 og 36 procent dyrere end hos landene omkring os.
Erhvervsorganisationen peger desuden på, at Produktivitetskommissionen har analyseret sig frem til, at der er et produktivitetspotentiale på postområdet på 10-20 procent, hvis der skabes bedre konkurrence.
/ritzau/