Dansk Folkeparti vil nu ikke længere lukke DSBFirst. Det er ikke op til politikerne, erkender trafikordfører.
Dansk Folkeparti trækker nu i land på sit krav fra weekenden om at afvikle DSBFirst efter afsløringer af ulovlig statsstøtte og dårlig økonomi i selskabet.
Det siger partiets trafikordfører, Kim Christiansen, efter et møde i Transportministeriet mandag.
- Der er jeg blevet belært om, at vi jo ikke kan gå ind og lukke en privat virksomhed, siger Kim Christiansen efter mødet.
I weekenden lød der anderledes kontante toner fra trafikordføreren efter en vurdering fra Kammeradvokaten om, at DSBFirst har modtaget ulovlig statsstøtte via DSB samtidig med, at selskabet giver underskud.
På den baggrund var indstillingen fra DF, at partiet ville bede transportminister Hans Christian Schmidt om at opløse DSBFirst og gennemføre en ny licitationsrunde af togdriften på Kystbanen.
- Men vi kan jo ikke stille umulige krav. Når jeg kom med det ønske, så var min pointe, at når man så tidligt på året sender signal ud om, at man vil komme ud med underskud i 2011, så var der kun den mulighed at lukke ned, siger han.
Kim Christiansen har stadig ikke tiltro til, at DSBFirst kan løfte opgaven, men han stiller sig er nu tilfreds med, at forligspartierne bag Kystbanen er blevet enige om, at DSB skal overtage driften på strækningen Helsingør - Kastrup, hvis DSBFirst ikke kan fortsætte.
- Den sikrer, at vi kan opretholde det nuværende niveau på Kystbanen. Det er det vigtigste, siger han.
Kim Christiansen vil ikke afvise, at der kan løbe ekstra omkostninger på, hvis situationen opstår.
- Strækningen bliver jo kørt i forvejen, men selvfølgelig kan der komme en lille merudgift.
De Radikale har fra starten været kritiske overfor DF's idé om at lukke DSBFirst.
- Jeg har fra starten ment, at det var en håbløs diskussion at begynde med, at nu skulle man opsige og få nogen andre ind. Men det trækker selvfølgelig overskrifter, siger Johs. Poulsen, trafikordfører for Radikale.
/ritzau/