Dansk Folkeparti bruger seks millioner på valgkampen. Pengene bliver i DF-familien, nemlig Søren Espersens.
Dansk Folkeparti bruger seks millioner kroner på partiets valgkamp, og de mange millioner ryger direkte ned i lommen på familien til DF-folketingsmedlemmet Søren Espersen.
Reklamebureauet Apple Farm Grafik og Reklame, der er ejet af Søren Espersens kone, Yvette Espersen, står nemlig bag DF's annoncer, kampagnebrochurer og valgvideoer.
- Ja, det er en god forretning, men vi er også billige. Jeg er klar over, at Dansk Folkeparti skal have så meget som muligt for så lidt som muligt, da partiet ikke har så stort et budget, siger Yvette Espersen.
Da Søren Espersen tidligere var pressechef for Dansk Folkeparti, gav Yvette frivilligt en hjælpende hånd i form af kampagnehjælp og gode råd, men efter at hun stod bag DF's kampagne "et frisk pust over landet", blev hun fast tilknyttet som partiets reklamestrateg.
- Jeg lavede Frisk Pust-kampagnen, og den var partiet vild med. Andre bureauer kunne ikke levere det billede af Dansk Folkeparti, siger Yvette Espersen.
- Det hjælper, at jeg er så tæt knyttet til partiet. Jeg kommer med ting, som jeg selv brænder for.
Også Espersen-ægteparrets ene søn Peter Espersen arbejder for Apple Farm Grafik og Reklame, hvor han er i lære som mediegrafiker. Parrets anden søn, Robin Espersen, har tidligere arbejdet for familiens virksomhed.
Yvette Espersen fortæller, at partiets annoncering i forbindelse med valgkampen bliver meget bred. DF's kampagne har et stort fokus på fem valgfilm, der bruges på forskellige netmedier, men ellers er reklamespredningen stor.
- Vi mener ikke, at Dansk Folkeparti har én målgruppe. DF's vælgere ligner utroligt meget Socialdemokratiets, siger Yvette Espersen.
- Der er nogen, der gerne vil give det indtryk, at partiets vælgere er ældre mennesker, men det er alle mulige aldersgrupper, og derfor skal vi ramme enormt bredt.
/ritzau/