Minister vil ikke lade pendlere i stikken. DSB overtager Kystbanen, hvis DSBFirst må stoppe.
Hvis DSBFirst må give op og stoppe togdriften, bliver det DSB, som kommer til at overtage kørslen på Kystbanen.
Det står klart efter et langvarigt møde blandt forligskredsen bag Kystbanen (R, V, K, O, Q) i Transportministeriet mandag.
- Vi har lavet en klar aftale om, hvad der skal ske, hvis det ulykkelige sker og DSBFirst ikke kører længere, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V).
Han garanterer passagererne, at der uanset hvad fortsat vil blive kørt på strækningen.
Planen går ud på, at der på strækningen indføres 20 minutters drift til Kastrup og 20 minutters drift til Københavns Hovedbanegård. Det er ikke meningen, at der skal køres på den svenske side, hvis DSBFirst smider håndklædet i ringen og stopper.
- Det ligger helt klippeklart, at vi nok skal tage hånd om situationen, så pendlerne har tog, der kører på Kystbanen. Det er helt uafhængigt af, hvad bestyrelsen i DSB finder ud af, siger transportministeren.
Det skal desuden undersøges, om der i myldretiden kan indsættes tog, der kører videre til Sverige. Men som udgangspunkt vil der ikke være sammenhæng mellem togene i Sverige og i Danmark.
Udmeldingen kommer efter, at det i weekenden kom frem, at regnskabsrodet i DSBFirst ser ud til at være større end hidtil antaget.
Gennem for lave rentesatser og handel mellem DSB og DSBFirst har DSB hjulpet sit delvist ejede datterselskab DSBFirst økonomisk på en ulovlig måde. Det vurderer Kammeradvokaten.
Transportministeren siger, at man med plan B ikke har lukket DSBFirst:
- Vi har ikke sagt, at det ender med, at planen skal i brug. Vi har bare sagt, at nu har vi en plan. Det her træder i kraft, hvis DSBFirst ikke kan køre længere. Vi udviser rettidig omhu, siger Hans Christian Schmidt.
/ritzau/