Danskere kan vente lavere rejsepriser med fusion af tre online-rejsebureauer, venter Dansk Rejsebureauforening
Der er penge at spare for danske feriegæster, fordi tre store europæiske online-rejsebureaur fusionerer. Samlet står de tre selskaber for fem procent af Europas samlede onlinesalg af rejser på 550 milliarder kroner årligt.
Det venter Lars Thykier, som er formand for Danmarks Rejsebureauforening.
- Der er ingen tvivl om, at det skaber krig i rejsebranchen, siger han til dagbladet Børsen.
De tre selskaber Opodo Group (som ejer Travellink), står stærkt i Nordeuropa, Edreams har sin force på den iberiske halvø og i Italien, mens Go Voyages er stærk i Frankrig. I 2010 havde selskaberne 12 millioner kunder, hvoraf Travellink havde 630.000.
- Travellink er nu så store, at de bør kunne få væsentligt bedre volumenrabatter, siger Lars Thykier.
Han mener, at den ny online-rejsegigant kan forhandle store mængderabatter fra flyselskaber, hoteller og biludlejere. Samlet tegner rejsebranchen sig for 25 procent af internethandel i Europa.
- Dette markerer et gigantisk skift i rejseindustrien. Vi kan nu sætte priserne ned, men det er svært at sige eksakt hvor meget, siger Peter Carlsson, som er Travellinks topchef i Norden.
Sidste år havde Travellink 170.000 danske kunder.
Danske rejsebureauer regner ikke med at mærke noget til konkurrencen, siger Peder Hornshøj, som er formand for Rejsearrangører i Danmark og chef for Bravotours.
Han peger på, at halvdelen af charterkunder køber billet over internettet, mens ingen købte online for ti år siden.
- Vi har fat i vore charterkunder, og det tror vi, at vi kan fortsætte med, siger Peder Hornshøj.
/ritzau/