Der bliver ikke sat strøm på jernbanenettet mellem Lunderskov og Esbjerg. LA placerer skylden hos V og DF.
Liberal Alliance opfordrer Venstre og Dansk Folkeparti til at droppe lokale særinteresser og i stedet støtte transportminister Henrik Dam Kristensens (S) forslag om at elektrificere udvalgt strækning i Jylland. Et forslag som skal være med til at løse problemet med de dieseldrevne IC4-tog.
- I Liberal Alliance hilser vi transportministerens forslag om elektrificering af strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg velkomment. Vi har simpelthen fået nok af den groteske situation med IC4-togene, der trækker i langdrag og efterhånden har kostet skatteyderne dyrt, siger Liberal Alliances transportordfører, Leif Mikkelsen.
Forhandlingerne om elektrificeringen af strækningen brød torsdag sammen, fordi Venstre og Dansk Folkeparti ikke kan enes med Henrik Dam Kristensen om finansieringen.
- Vi har at gøre med en ekstraordinær situation med IC4-togene. Derfor er det nødvendigt at finde en ekstraordinær løsning som at speede op for elektrificeringen, der på sigt skal gøre Danmark fri af de dyre og miljøbelastende dieseltog, siger Leif Mikkelsen.
- Venstre og Dansk Folkeparti må tage sig sammen og droppe deres lokale særinteresser og i stedet være åbne for at finde en løsning, der gavner hele landet, siger han.
Transportministeriet har netop offentliggjort en analyse, som viser, at det vil være en klog investering at omdanne det danske jernbanenet fra at være dieseldrevet til udelukkende at bruge strøm.
Der er særligt fire strækninger, hvor investeringen vil kunne give en samfundsøkonomisk fornuftig forrentning på mere end fem procent.
De fire strækninger er: Fredericia - Aarhus, Køge - Næstved, Roskilde - Holbæk - Kalundborg og Lunderskov - Esbjerg.
Årsagen er, at elektrificering af disse strækninger giver mulighed for at køre mange elektriske tog med mange passagerer på en længere strækning end selve den strækning, der bliver elektrificeret.
/ritzau/