Annonce
Politik

Mindsteløn til chauffører er varm kartoffel i hele Europa

Frankrig støtter tysk krav om mindsteløn på transportområdet, men erhvervslivet frygter, at det kan blive dyrt

Mindsteløn til chauffører i transportbranchen er blevet en varm kartoffel over det meste af Europa, efter at Tyskland tidligere på året besluttede, at chauffører, der kører på landets veje, skal betales mindst 8,5 euro i timen af deres arbejdsgivere.

Det svarer til den tyske mindsteløn.

Spørgsmålet er således også på dagsordenen, når transportminister Magnus Heunicke (S) tirsdag efter planen mødes med sin tyske kollega. Det oplyser han ifølge Børsen i et svar til Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorensen.

Frankrig har i kølvandet på Tysklands nye lovgivning også krævet en mindsteløn på transportområdet. Den skal ligge på 9,61 euro i timen.

Ifølge franskmændene kan det være med til at stoppe social dumping, men DI Transport mener, at det er et meget bekymrende signal.

- En konsekvens af de her forskellige foranstaltninger er, at man sender en ganske stor regning til det øvrige erhvervsliv for deres transporter.

- Så det her er en regning, der ender på bordet hos det europæiske erhvervsliv, som kæmper med at skabe vækst og beskæftigelse, siger DI Transports direktør, Michael Svane, til Børsen.

Debatten om mindsteløn er også nået uden for EU. I Norge kræver Norges Lastebileier-Forbund (NLF), at Norge også indfører mindsteløn for at hindre underbetalt arbejdskraft fra især Østeuropa.

- Vi ser dog, at der hentes chauffører fra både Sydamerika og Asien, så problemet vil fortsætte med at brede sig, hvis der ikke gøres noget, siger NLS's direktør Geir A. Mo til avisen Nationen.

Han henviser til, at der allerede er indført mindsteløn inden for brancher som byggeri, fiskeri og landbrug.

Tysklands krav om mindsteløn gælder for chauffører, der kører lastbil internt eller til og fra landet med varer.

EU-Kommissionen er dog gået ind i sagen og har bedt Tyskland om at svare på en række spørgsmål om lovligheden af mindsteløn på transportområdet.

Tyskland skal senest svare 6. marts, hvorefter EU-Kommissionen vil tage stilling til, om de tyske regler overtræder EU's regler for arbejdskræftens frie bevægelighed.

Tyskland har allerede lempet en smule på reglerne i forhold til det oprindelige forslag, så de nu ikke gælder for transitkørsel i landet.

Annonce
Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

Annonce
Annonce
Sport

Stort problem løst - NFH henter målvogter i Champions League-klub

Lolland

Kø udenfor: 890 gæster indenfor på tre timer

Sport

Danmark slider sig videre ved EM med nervøs nulløsning

Udland

Flere dræbte under voldsom demonstration i Kenya

Samfund

Har ikke gjort deres arbejde: - Jeg er meget bekymret for fremtiden

Nakskov

Spektakulært syn: Kan ses og høres på lang afstand

Lægehus lukker

"Katastrofe" og "fuldkommen vanvittigt:" Conny ked af chokerende lukning

Lokal nyt

Danmarks grønneste strøm trækker investeringer til Lolland-Falster

Trafik

Flere problemer i travl tunnel: Men en enkelt opmuntring på vej

112

13-årigt offer i Korsør-sagen vil overvære domsafsigelsen

Lolland

Godt nyt om Knuthenborgs forsvundne dino

Sport

NFC henter ungt talent hjem fra Vejle

Lægehus lukker

Lægehus lukker: 7.500 patienter skal have ny læge

Sport

Jens fra Nykøbing er ny superligatræner: Bliver chef for kæmpe stab

112

Politiet efterlyser: Har du set Bent?

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lukningstruet zoo er reddet

Vejret

Nu lægger sommervarmen sig over Sydhavsøerne: Så varmt bliver det

Sport

Rolf Sørensen melder fra til Touren med hjerteproblemer

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

112

108 taget i fartkontroller - 18 får et klip

Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

Sport

Spanien hjælper Danmark før Serbien-brag: Sådan går vi videre ved EM